Duurtest Mercedes-Benz EQB: puzzelen met de opties
Bright-autotester Rutger rijdt vier weken met de volledig elektrische Mercedes EQB. Vandaag lopen we de optielijst af. Wat moet je wel en wat moet je niet aanvinken?
Rutger Middendorp test auto's in de EQB 300 4Matic AMG Line. Met een vanafprijs van 67.903 euro, maar na opties is hij bijna 9000 euro duurder. Wat zit er op? Wat mag er af?
Om te beginnen is het de vraag of je echt per se vierwielaandrijving nodig hebt en 228 pk? Met de 190 pk en twee wielen aangedreven kom je er ook wel én bovendien is je bereik dan zelfs nog iets groter. Ik zou bij de instapper blijven.
Hoofdpijn
Op onze optielijst staan een paar kleinigheden, een paar dure opties en een pakket van dik 3000 euro. Bij het doorworstelen van alle opties maakt Mercedes het je niet eenvoudig. Er zijn lines en die hebben opties, dan zijn er pakketten met meerdere opties en soms zijn er losse opties. Het kan dus zijn dat je iets met een line meegeleverd krijgt, waardoor een pakket deels overbodig wordt, maar sommige dingen zijn dan weer niet als losse opties te krijgen. Hoofdpijn krijg ik er van.
De eerste optie op de lijst doet meteen pijn. Smartphone-integratie kost 363 euro. In feite gaat het dan om Apple CarPlay en Android Auto. Die lijk je ook gratis aan te kunnen vinken, maar nee, dan komt smartphone-integratie vanzelf ook op je lijstje.
Derde zitrij is een koopje
Het panorama schuifdak bestaat uit twee delen, waardoor je voor en achter in het licht kan baden. Kost 1415 euro en als je graag in een lichte auto zit, ook op donkere dagen, dan zou ik deze zeker aanvinken. Maar met het zonnedak zit je ook opeens aan het Premium Pakket vast van €599 met Keyless Go-comfort, een achterklep die je open kunt schoppen en een upgrade voor je geluidssysteem. Daarmee is de losse optie toch opeens een pakket geworden.
De derde zitrij is een koopje: voor 1004 euro krijg je twee wegklapbare stoelen. Dat kost je natuurlijk een beetje bagageruimte, maar het maakt de auto zo veel breder inzetbaar. Doen dus. Tenzij je geen vrienden én geen familie hebt.
Het Nightpakket kost 242 euro en gek genoeg bestaat dat niet uit gordijntjes, binnenverlichting of heftige koplampen, maar uit zwarte dakrails, spiegels en donker getinte ramen. Die donker getinte ramen zitten al in onze AMG Line-uitvoering, dus als je echt graag een dakkoffer mee wil, neem je deze optie, anders niet.
Sympathiek genoeg zijn er meerdere kleuren te kiezen zonder meerprijs, wit, zwart, blauw, zilver, grijs en roségoud. Alleen rood en berggrijs kosten extra. Ook vegan leather bekleding is in onze versie gratis. Wil je per se dat er een koe gestorven is voor je stoel, dan hoef je daar niet eens extra voor te betalen. Die koe wel.
De Sierdelen in Spiraallook hebben een wat onbegrijpelijke naam, maar zorgen wel voor een sfeervol uiterlijk in het donker. Het led-licht glimt er achter.
Sleutel blokkeren op afstand
Het Urban Guard antidiefstalpakket kost 774 euro en geeft je waarschuwingen in de app als je auto gestolen wordt. Maar de vetste feature is wel dat je de sleutel kunt blokkeren op afstand. Als de auto inclusief sleutel gestolen wordt, kun je hem dus zonder in de buurt te hoeven zijn afsluiten voor de dief.
Voor 242 euro kun je een ingebouwde dashcam krijgen. Dat vind ik een no-brainer, want mocht je een ongeluk krijgen ben je blij dat hij er in zit. En je hoeft geen los apparaat in te laten bouwen.
Een middagje puzzelen
De EQB die wij rijden heeft de meeste opties die je graag zou willen, maar dan ben je dus ook bijna 77.000 euro kwijt. De zoektocht naar jouw ideale specificatie auto wordt een hele ingewikkelde, dankzij de structuur van opties die Mercedes-Benz hanteert.
Let daarbij vooral goed op dat de dingen die jij echt belangrijk vindt standaard zitten op de line die je kiest. Dat is wel een zondagmiddag puzzelen.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.