Instagram krijgt reclames op meer plekken in de app
Instagram gaat gebruikers binnenkort op meer plekken in de app advertenties laten zien. Ook op de profielfeeds van gebruikers kunnen advertenties komen te staan.
Instagram-moederbedrijf Meta heeft in een update voor adverteerders gezegd dat het binnenkort mogelijk wordt om te adverteren in de verticale Reels-video's en op de startpagina van het onderdeel Verkennen. Daarnaast gaat Meta ook advertenties testen in de profielfeed. Dat is niet de profielpagina, maar de feed die gebruikers zien nadat ze een bericht van een ander account hebben aangeklikt.
Met de advertenties op de profielfeed krijgen influencers een nieuwe mogelijkheid om geld op Instagram te verdienen, zegt Meta. "In aanmerking komende makers kunnen extra inkomsten verdienen met advertenties die worden weergegeven in hun profielfeeds, te beginnen met geselecteerde Amerikaanse makers." Meta deelt dan een percentage van de reclame-omzet met de populaire makers.
Omzet Meta daalde
In de Reels-video's komen reclames van 4 tot 10 seconden te staan die gebruikers kunnen overslaan, zoals bij concurrent YouTube. Na afloop van Reels-video's kunnen ook advertenties verschijnen.
Eind juli maakte Meta bekend dat de kwartaalomzet voor het eerst was gedaald, vanwege tegenvallende inkomsten uit advertenties, het belangrijkste verdienmodel van het bedrijf.
Storm van kritiek na 'kopiëren TikTok'
De laatste maanden kreeg Instagram veel kritiek van gebruikers vanwege meerdere omstreden wijzigingen. De app toont steeds meer foto's en filmpjes van mensen die gebruikers niet volgen, vergelijkbaar met wat TikTok doet. Instagram paste ook zijn feed aan zodat video's op volledig scherm werden getoond, ook naar het voorbeeld van TikTok.
Na een storm van kritiek beloofde de topman van Instagram om die feed terug te draaien en om het aantal voorgestelde berichten te verminderen. Instagram kwam vervolgens met nieuwe instellingen die gebruikers meer controle geven over wat voor foto's en video's ze voorgesteld krijgen.
Luister ook: