Snapchat-moederbedrijf levert meer AR aan webshops
Snapchat begon als sociaal medium, maar het bedrijf heeft ook een steeds grotere tak voor augmented reality (AR). Die tak levert nu AR-functies aan allerlei bedrijven.
Snapchat heeft vrij ongemerkt een voortrekkersrol bemachtigd op het gebied van augmented reality. Daarbij worden echte beelden live aangevuld of aangepast met virtuele objecten: de bekende gezichtsfilters van Snapchat bijvoorbeeld. Maar de onderliggende technologie is voor veel meer dingen handig. Het virtueel passen van kleding en schoenen bijvoorbeeld, of het proberen van make-up, en daar legt Snapchat-moederbedrijf Snap zich steeds meer op toe.
Snap heeft nu een nieuwe bedrijfstak opgericht om die AR-functies bij bedrijven te krijgen. Snap AR Enterprise Services (ARES) geeft bedrijven de software en mogelijkheden om zelf augmented reality aan te bieden via hun eigen site of app, voor het passen van kleding en juwelen bijvoorbeeld.
Meer aankopen, minder retourzendingen
Snap stelt dat de voordelen van webwinkels met augmented reality duidelijk meetbaar zijn. Klanten zouden tot vier keer vaker iets kopen dat zij virtueel hebben geprobeerd. Snap noemt ook het voorbeeld van een winkel die het aantal retourzendingen met 24 procent zag dalen na invoering van kleding passen in AR.
Retourzendingen zijn een grote kostenpost voor webwinkels, omdat gepaste kleding en schoenen soms niet meer opnieuw voor de volledige prijs verkocht kunnen worden – en dat is nog los van de verzendkosten die vaak voor rekening worden genomen. Snap richt zich met zijn nieuwe AR-tak nu ook op meer soorten winkels, zoals meubelwinkels. Met AR kunnen gebruikers dan via hun telefoon bekijken hoe een nieuw meubelstuk in hun huis staat, en of het ongeveer past.
De zakelijke AR-tak van Snap heeft tot nu toe ruim 300 klanten. Met de nieuwe optie verbreedt Snap zijn invloed op AR-gebied verder. Sinds eind vorig jaar biedt Snap namelijk ook al de mogelijkheid voor makers van AR-lenzen in Snapchat om geld aan hun creaties te verdienen. Op die manier hoopt het bedrijf relevant te blijven in de ontwikkeling van augmented reality, en talenten aan te blijven trekken.