Google laat je kleding passen met hulp van AI: van XXS tot 4XL
Google Shopping laat gebruikers nu met hulp van AI kleding passen op verschillende soorten modellen, met verschillende maten en lichaamsbouw.
Online shoppen blijft soms een gok qua maat, ook al bedenken webwinkels steeds meer trucjes om je richting de juiste maat te helpen. Maar zien is geloven, en vaak wordt kleding in webwinkels getoond op één model, met één lichaamsbouw. Google heeft daar wat op bedacht, natuurlijk met behulp van AI.
Kleding van verschillende webwinkels kan worden getoond op de lichamen van verschillende modellen, met verschillende maten en lichaamsbouw, en verschillende huidskleuren en haarstijlen. Je kan de kleding nog niet virtueel zelf proberen, maar het komt al een stuk dichterbij. Het gaat in eerste instantie om bovenkleding voor vrouwen, van merken als H&M, Anthropologie, Everlane en Loft.
Teleurstelling voorkomen
Google heeft een reeks modellen met verschillende huidskleuren en maten van XXS tot 4XL. De kunstmatige intelligentie van Google is zo getraind, dat het kleding van de deelnemende merken op een realistische manier kan tonen op allerlei modellen. Later dit jaar volgt bovenkleding voor mannen, en 'andere soorten kleding'.
Zo kunnen klanten veel beter bepalen hoe kleding valt op het lichaam van iemand die meer op hen lijkt dan het doorsnee kledingmodel. De technologie kan volgens Google helpen teleurstelling te voorkomen: 59 procent van de online shoppers is nu teleurgesteld omdat kleding in het echt anders valt dan op de foto.
Minder kleding terugsteuren
Als klanten bij online winkelen beter begrijpen wat ze bestellen, zal ook het aantal retourzendingen afnemen. Momenteel zijn retourzendingen één van de grootste kostenposten voor webwinkels. Vaak kan die kleding dan niet nogmaals als nieuw worden verkocht. Bovendien kost de dubbele verzending geld en energie.
Andere bedrijven werken aan soortgelijke oplossingen. Zo heeft Snap al een tijdje augmented reality waarmee consumenten kleding op zichzelf kunnen projecteren, via het scherm van hun telefoon of een speciaal scherm in de winkel. Die technologie wordt door Snap aan [steeds meer][3] webwinkels geleverd.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>