Ernest Ojeh

EV-rijders vinden actieradius steeds minder een probleem

23 juni 2023 om 10:25
Update: 23 juni 2023 om 10:42

Eigenaren van elektrische auto's maken zich minder zorgen over het rijbereik van hun auto. Nog maar de helft van de elektrische rijders in Europa noemt de actieradius als een van de grootste problemen van elektrisch rijden, een daling van 10 procentpunten in een jaar tijd.

Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek onder 25.000 elektrische rijders in Europa door Shell Recharge, onder wie 7000 Nederlanders. Bijna de helft (47 procent) van de ondervraagden zegt de auto ook niet elke dag te hoeven opladen. Dat zei vorig jaar nog maar 21 procent. De verandering komt mogelijk door gewenning aan elektrisch rijden, maar ook hebben stekkerauto's steeds grotere accu's en een betere efficiëntie. Veel van de deelnemers (42 procent) kocht zijn elektrische auto in het afgelopen jaar.

Na de actieradius wordt de beschikbaarheid van publieke laadpunten gezien als een belemmering voor de bredere adoptie van elektrische auto's. Als derde struikelpunt worden de aanschafkosten van de stekkerauto's genoemd.

Laadpalen en zonnepanelen

Bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse EV-rijders zegt dat ze bestemmingen vaker zouden bezoeken als deze over laadpunten zouden beschikken. Dat was het laagste percentage vergeleken met andere EU-landen. In Nederland zijn er relatief veel rijders met een eigen laadpaal aan huis en in ons land zijn ook meer publieke laadpunten dan in andere Europese landen, in totaal al ruim een half miljoen.

Veel EV-rijders hebben meerdere laadpassen en apps voor het opladen bij publieke laadpalen. Bijna een kwart heeft meer dan vier apps. De EU wil dat in 2027 alle publieke laadpunten met alle laadpassen te gebruiken zijn.

Van de Nederlandse EV-rijders zegt maar liefst 71 procent thuis zonnepanelen te hebben. Dat was het hoogste percentage van alle Europeanen: gemiddeld in de EU is het 46 procent.

Kijk ook: slimme laadpaal