Duurtest: Xpeng G9 kijkt wel héél streng of je op de weg let
Onze autotester Rutger rijdt een maand in een Xpeng G9, een Chinese elektrische SUV van formaat. Deze week: de rijervaring.
De Xpeng G9 is 4,89 meter lang en 1,93 meter breed. Als we het over de rijervaring hebben, streven we meer naar de Rolls Royce-, dan naar de Ferrari-ervaring. Dat is geen disclaimer, want voor zijn formaat wil de Xpeng rap vooruit en heeft hij geen hekel aan bochtenwerk, maar sportief mag je het (van mij) niet noemen. De sprint naar 100 kan in net onder de 4 seconden, maar dat heb ik nog niet eens uitgeprobeerd. De auto kan 200 km/h, ik heb op de Autobahn niet meer dan 140 gereden.
Waarom? Omdat je je oma ook niet meeneemt naar een rave, maar wel naar het museum, (uitzonderingen daargelaten). De Xpeng oogt als een luxe auto, zit als een luxe auto, klinkt als een luxe auto en dus rijd ik erin als een luxe auto. Terwijl iedereen gemasseerd en verwarmd wordt door de vier stoelen, de passagier voorin Amazon Prime zit te kijken op het ingebouwde scherm, terwijl de rest van de passagiers Spotify gebruikt, is er núl aanleiding om deze auto te rijden alsof het een racewagen is. In de cabine is het stil en comfortabel en op de melige robotassistent met posh Engels accent na, is er niets dat verraad dat deze auto niet in Europa ontwikkeld is.
Iets te streng of je wel oplet
De rijervaring wordt echter niet alleen beïnvloed door het onderstel, de isolatie en hoe chique het interieur is. De rijhulpmiddelen spelen een even grote rol. Links in het hoekje, naast de bestuurder, zit een sensor die constant in de gaten houdt waar de chauffeur kijkt. En kijk je te lang naar het scherm, naar je passagier of moet je lang gapen, dan hoor je “Let op de wegomstandigheden”. In 40 procent van de gevallen was die melding terecht. Ik zag dan een prachtig kasteeltje bovenop een heuvel in de Ardennen en zat achterstevoren om die te bewonderen. Maar in 60 procent van de gevallen moest ik gapen, of had ik mijn hand bij mijn hoofd of bovenop het stuur liggen, waardoor de camera mijn ogen niet meer kon waarnemen. Ik heb het apparaat een paar keer vervloekt na de zoveelste onterechte waarschuwing.
Problematischer nog vond ik de adaptieve cruise control. Als je een fietsendrager of aanhanger meeneemt kun je die helemaal niet meer gebruiken. Maar dat is niet per se een offer. De adaptieve cruise control en lane centering zijn uitstekend als je op een lege weg rijdt, maar in een beetje druk verkeer wordt het vervelend. Zodra iemand voor je invoegt met minder dan 4 autolengtes, remt de Xpeng af. Zelfs als de auto voor je harder rijdt. En dat remmen gaat ook nog net wat te schokkerig.
Update zou alles kunnen oplossen
MG en ook Kia hadden bij de eerste iteraties van de MG ZS en de Kia Niro ook dat soort onhebbelijkheden, die met software-upgrades opgelost zijn. Voor mij als fervent cruise control-gebruiker, zijn de matige adaptieve cruise control en de bemoeizuchtige camera een reden om de Xpeng niet serieus te overwegen. Maar dat zou dus met een software-update op te lossen kunnen zijn én dan heb je plots een heel fijn rijdende, ontzettend comfortabele en voor zijn formaat en rijbereik toch behoorlijk betaalbare elektrische SUV.
Volgende week onze conclusie.
Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest.