Duurtest Xpeng G9: er is nog iets mis met deze elektrische auto

©Bright

Duurtest Xpeng G9: er is nog iets mis met deze elektrische auto
16 januari om 19:41
Laatste update: 16 januari om 20:34

Onze autotester Rutger heeft een maand gereden in een Xpeng G9: een Chinese elektrische SUV van formaat. Deze week het afscheid: met tranen of een dikke doei?

Ik ben oprecht een beetje in de war door deze elektrische auto van Xpeng. Het is namelijk een auto waar ik graag instap en mee rijd. Terwijl er echt wel een paar ergerlijke minpunten zijn waardoor ik zou twijfelen om hem te kopen. Is dit dus een aanrader? Of moet je hem laten staan? Ik ben er nog niet helemaal over uit, terwijl de G9 deze week weer ingeleverd wordt voor iets nieuws.

Prettig rijgedrag

Het komt vaker voor dat ik een auto ondanks gebreken toch wil en meestal komt het omdat ik de auto dan vreselijk mooi vind en hem zijn karaktergebreken graag wil vergeven. De Alfa Romeo Giulia, Porsche Taycan en de Jeep Avenger bijvoorbeeld. Maar de Xpeng vind ik fraai van de zijkant en de achterkant en van de voorkant een beetje 'mweh'.

Het uiterlijk is dus niet de reden dat ik toch enthousiast ben. Het is het prettige rijgedrag, de stilte in de cabine, de goeie zit en de tv voor de passagier die me het gevoel geven dat ik iets heel moderns en bijzonders rijd.

Onderbuikgevoel

Elke keer dat de auto zegt 'Let op de weg… omstandigheden', vervloek ik hem hardop. Als de adaptieve cruise control remt als dat niet nodig is, corrigeer ik hem geïrriteerd door gas te geven. Maar op de een of andere manier is mijn ergernis elke keer weer verdwenen als ik weer in wil stappen. Stockholm-syndroom, dementie, verliefdheid; ik weet niet wat de oorzaak precies is, maar mijn onderbuikgevoel voor deze auto lijkt onbetrouwbaar.

Veel opties voor de prijs

Op papier is het eenvoudiger. De G9 is met een vanafprijs van net onder de 60.000 euro een 'koopje', zeker als je ziet wat er allemaal standaard op zit. De stoelverwarming, koeling én massage voor alle vier de stoelen is bijvoorbeeld standaard. Net als de TV voor de passagiersstoel en de apps waarmee je van Spotify tot Amazon Prime Video kunt gebruiken. Probeer een BMW of Audi naar dit uitrustingsniveau te specificeren en je plust zo 30 tot 40k bij de prijs op. Als de opties al beschikbaar zijn. De auto is ook ruim, heeft een knoeperd van een accu én kan met 300 kW snelladen. Het hoogste ooit in onze test.

De bezwaren

De voornaamste problemen die ik heb met de Xpeng zijn op volgorde van formaat: de rijhulpsystemen die zich als bange beginnende bestuurder gedragen en de naam. Ik rijd een Xpeng. De naam is eerlijk. Het is helder dat het hier om een Chinese auto gaat. Maar daar heb ik een dubbel gevoel over. Enerzijds probeert deze wagen zich niet voor te doen als Europeaan (looking at you, MG en Lotus).

Aan de andere kant zijn het producten als deze die het onze Europese automakers heel erg moeilijk gaan maken. Nu zijn de jongens van Volkswagen historisch gezien ook geen good guys gebleken, maar het verdwijnen van de auto industrie uit Europa zal grote gevolgen hebben voor onze maatschappij. Dertien miljoen mensen in Europa werken in de auto-industrie. Bovendien zijn Chinese auto’s maar één van de producten waarin Chinese bedrijven ons aan het inhalen zijn. Robotstofzuigers maken ze ook al even goed of beter dan de Roomba’s en Dysons van deze wereld.

Als consument denk ik dus: geef me een paar goede softwareupgrades en ik rijd met plezier een Xpeng. Als burger denk ik: gelukkig is er nog iets mis met deze auto en is er nog een reden om een Europese auto te kopen.

Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest