Chinese automaker BYD gaat EU-sancties slinks omzeilen met fabriek in Turkije

©BYD

Chinese automaker BYD gaat EU-sancties omzeilen met fabriek in Turkije
9 juli om 11:48

Europese automakers hebben last van oneerlijke concurrentie uit China. Bedrijven als BYD krijgen miljarden subsidie van de overheid, en dus gaat de EU sancties opleggen. Maar BYD heeft al een manier om die sancties te omzeilen.

BYD zou volgens onderzoek van de Europese Commissie in ieder geval 3,4 miljard euro aan subsidie hebben gekregen van de Chinese overheid. Dat is lastig concurreren voor de Volkswagens en de Renaults van deze wereld en dus gaat de Europese Commissie een extra importheffing voeren op auto's uit China.

Naar verwachting gaat het om een heffing van een kleine 40 procent, al zeggen experts dat het pas vanaf 55 procent echt zin heeft. Een ingewikkeld verhaal: China wil vrij ver gaan om zijn inmiddels enorme auto-industrie met 30 miljoen werknemers overheid te houden, ook al dalen de verkopen binnen het eigen land. Voor weinig geld in de EU verkopen, is voor China nog altijd beter dan plotselinge massa-werkloosheid.

Dus doe je dan als Chinese automaker? Precies, je opent gewoon een fabriek buiten China. BYD zou van plan zijn om voor 1 miljard dollar een autofabriek in Turkije te bouwen, meldt [Boomberg][1]. En snel ook, want al in 2026 zou de fabriek open zijn, en jaarlijks 150.000 elektrische en hybride auto's kunnen produceren. De fabriek zou plaats bieden aan 5000 werknemers.

Slimme stap van BYD

De stap is gewiekst, want hoewel Turkije geen onderdeel is van de EU, heeft het land wel speciale handelsovereenkomsten met de EU, zoals de douane-unie tussen beide gebieden. Dan worden geen extra kosten gerekend voor invoering van Turkse producten naar de EU. En als BYD een fabriek in Turkije opent, zal het land dat verwelkomen: goed voor de werkgelegenheid. En in het kader van de stabiliteit zal de EU niet snel sancties opleggen aan Turkije.

Bovendien komt er ook een BYD-fabriek binnen de EU, die wat later opengaat. In 2027 moet die fabriek in Hongarije openen. Waarschijnlijk ook geen toeval dat dat land gekozen is: Hongarije staat onder zijn premier Orbán op gespannen voet met de EU.

Niet alle Europese automerken zijn blij met de EU-sancties. Bijna alle merken zijn namelijk al in meer of mindere mate afhankelijk van China: voor bepaalde onderdelen of grondstoffen bijvoorbeeld. Ook op zulke zaken zouden dan heffingen komen.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.