Volkswagen-crisis onthult ‘decennia aan structurele problemen’ volgens CEO
Het gaat slecht met de Volkswagen Group en er worden extreme oplossingen voorgesteld zoals het sluiten van fabrieken in Duitsland. Normaal probeert de CEO van een bedrijf daar een positieve draai aan te geven, maar Oliver Blume gaat in de Duitse krant Bild met de billen bloot. Volgens hem onthult de crisis "decennia aan structurele problemen" binnen Volkswagen.
In Nederland houden we nog van de Volkswagen want hier blijven de auto’s erg populair, maar in de rest van Europa is het een ander verhaal. De vraag loopt terug en, als extra klap, hebben de Chinezen ook niet meer massaal geld over voor Volkswagens. Daar stappen ze tegenwoordig liever in hun eigen gebouwde elektrische auto’s.
Volgens Blume zijn deze ontwikkelingen op de markt niet de oorzaak maar de aanleiding van de problemen binnen Volkswagen. Om die reden kwam vorige week naar buiten dat het concern overweegt om drie fabrieken in Duitsland te sluiten, waarbij 10.000 werknemers ontslagen worden. Ook zou de rest van het personeel genoegen moeten nemen met tien procent minder loon. De plannen kwamen via de ondernemingsraad naar buiten en zijn nog niet bevestigd door de leiding van Volkswagen.
Wel is Blume van mening dat de loonkosten binnen Duitsland veel te hoog liggen. Volgens hem twee keer zo hoog als bij andere Europese fabriekslocaties. Dan zijn de Volkswagen-fabrieken buiten Europa nog niet eens meegerekend.
De ‘fouten’ van Volkswagen
Wat de structurele problemen van Volkswagen betreft, die zet Bild handig op een rijtje. Zo moest Volkswagen diep in de buidel tasten vanwege het schandaal met de misleidende dieselsoftware, wat ze 32 miljard euro heeft gekost. Ook drong voormalig topman Herbert Diess erop aan om een nieuw platformmodel te ontwikkelen voor toekomstige auto’s; dat betekende hoge ontwikkelkosten en zorgde voor vertragingen met nieuwe modellen. De Golf 8 stelde bovendien fans teleur door een gebrek aan innovatie.
De elektrische auto is ook niet de sleutel tot succes die Volkswagen voor ogen had. De ID.3 lanceerde jaren te laat en had een hoop technische problemen, waaronder de software. De ontwikkeling van software is sowieso een zwak punt van het Duitse concern, want ze hebben grote bedragen geïnvesteerd in hun eigen softwaretak en nog maar weinig voor elkaar gekregen.
Als Volkswagen fabrieken in Duitsland gaat sluiten, wordt dat de allereerste keer in hun geschiedenis.
Lees meer over elektrische auto’s en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.