Vergelijkingssites niet blij met aangepaste Google Shopping

Vergelijkingssites niet blij met aangepaste Google Shopping
28 september 2017 om 14:21
Laatste update: 26 april 2018 om 17:10

De miljardenboete van de Europese Commissie heeft effect: Google gaat vergelijkingssites toegang geven tot zijn Shopping-resultaten. Nederlandse vergelijkingssites zijn niet te spreken over de veranderingen.

Met Shopping toont Google boven de zoekresultaten producten die je bij webshops kunt bestellen, van schoenen tot tv's. Webwinkels kunnen betalen om in één van de eerste zoekresultaten te komen, om zo meer geïnteresseerde kopers naar hun website te lokken. In juni van dit jaar deelde de Europese Commissie een boete van 2,4 miljard euro uit aan Google. De internetgigant verdient namelijk flink aan de advertenties, maar andere vergelijkingssites kwamen er niet in voor. Dat is oneerlijke concurrentie en daarom deelde de Commissie een flinke boete uit. 

Om te voorkomen dat er meer boetes volgen past Google de werking van Shopping aan. In Europa mogen andere vergelijkingssites voortaan ook in de Shopping-resultaten staan door mee te bieden voor de belangrijkste advertentieposities. Dat gebeurt via een ingewikkelde constructie. Shopping wordt afgesplitst van Google en gaat door als apart bedrijf. 

Google Shopping zal vervolgens, net als de concurrentie, via een online veilingsysteem gaan bieden op deze advertentieposities boven de zoekresultaten. Op die manier probeert Google te voldoen aan de eisen van de Europese Commissie, die vinden dat concurrenten van Google Shopping dezelfde kansen moeten krijgen. De vraag is hoe onafhankelijk het afgesplitste Google Shopping wordt. De veilingdienst gaat onder Alphabet vallen, het moederbedrijf van Google. Volgens Google zelf zorgt dit voor eerlijke concurrentie. Google gaat Shopping namelijk als een 'apart bedrijf' behandelen, net zoals de concurrenten. 

Twijfels over de constructie

Ook Ben Kerkhof, oprichter van Vergelijk.nl, heeft twijfels over deze constructie: "Het is een vrij onlogisch verhaal van Google. We hebben geen idee tegen wie we opbieden, en theoretisch gezien kan Google altijd het meeste bieden." Hij noemt de oplossing van Google dan ook 'te kort door de bocht'.

Nederlandse vergelijkingssites hebben het moeilijk gehad sinds Google in 2014 alle vergelijkingssites lager in de zoekresultaten toonde en eigen Shopping-resultaten voortrok, stelt Kerkhof: "Ons bezoek vanuit Google is daardoor gedaald van 80 naar 50 procent. We hebben het lastig gehad."

Ook Kieskeurig.nl heeft het daardoor mindere tijden gekend, zegt marketingmanager Janneke ten Dam: "Google Shopping heeft ons toen veel verkeer naar de site gekost. Als je naar een product zoekt en het eerste zoekresultaat laat dat product zien, dan klik je daarop en kijk je niet snel verder."

In tegenstelling tot Vergelijk.nl gaat Kieskeurig.nl niet meebieden voor de topposities in Google Shopping. "Als je op een Shopping-advertentie van ons drukt, dan ga je gelijk door naar de website. Onze rol als vergelijkingssite verdwijnt daarmee, en worden we enkel een doorgeefluik naar de retailer", zegt Ten Dam.

Oordeel volgt later

Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) zei gisteren dat het nog te vroeg is om een oordeel te geven over de veranderingen bij Google Shopping. Over vier maanden moet Google zijn eerste verslag uitbrengen, en dat gaat de Europese Commissie samen met adviesorganisatie KPMG en marketingbedrijf Mavens analyseren.

"Deze zaak gaat om heel veel geld en macht", vertelt Kerkhof. "Google Shopping is helemaal geen vergelijkingssite, maar gewoon veel productplaatjes met prijzen erbij waar Google een flinke smak geld mee verdient. Google zou gewoon moeten stoppen met deze inferieure dienst, en zich bij de zoekmachine moeten richten op het tonen van de beste zoekresultaten."

Naast Shopping worden ook Googles Android en advertentiesysteem Adsense door de Europese Commissie onderzocht. Deze twee onderzoeken lopen nog. 

Lees meer over:

Deel via