1000 km met elektrische auto dankzij andere vormgeving accu
Door de accu's van elektrische auto's op een andere manier vorm te geven, is het mogelijk om ze een stuk krachtiger te maken.
Hoewel de actieradius van de elektrische auto de afgelopen jaren flink is verbeterd, blijft ‘range anxiety’ voor menigeen een struikelblok. Onderzoekers van het Duitse Fraunhofer Instituut en Systems IKTS werken daarom aan een accu waarmee elektrische auto’s duizend kilometer kunnen rijden.
Elektrische auto’s zijn, al naar gelang het model, uitgerust met honderden of duizenden batterijcellen die allemaal een eigen behuizing en bedrading nodig hebben. Deze behuizing en kabels alleen al nemen meer dan de helft van de ruimte in. Een ander probleem is dat er telkens elektrische weerstandjes worden gecreëerd bij het aan elkaar koppelen van de cellen.
Door net als bij brandstofcellen lithiumbatterijen direct boven elkaar op te stapelen, kan er enorm op ruimte worden bespaard. Door dit bipolaire ontwerp is het mogelijk om veel meer batterijcellen in een auto te stoppen. Het aantal contacten tussen de verschillende cellen wordt bovendien flink beperkt, waardoor de elektrische weerstand flink wordt verminderd.
Het nieuwe ontwerp werkt al in het laboratorium, meldt Fraunhofer in een persbericht. De volgende stap wordt het ontwerpen van grotere batterijen en de toepassing daarvan in auto’s. De eerste tests met de nieuw vormgegeven accu’s moeten over drie jaar gaan plaatsvinden.