Waarom jij binnen een paar jaar ook een elektrische auto koopt
Mocht je nog geen Leaf, Model S of andere elektrische auto op de oprit hebben staan, dat is slechts een kwestie van tijd.
De kans dat jij nu een elektrische auto rijdt is minder dan 1 procent. We praten dan niet over hybrides die meer doen voor de bijtelling dan voor het milieu, maar over echte volledig elektrische auto's. Dat heeft een aantal redenen: er is nog geen serieuze tweedehands markt, voor particulieren is het prijsverschil nog te hoog, zakelijke rijders krijgen te weinig prikkels om elektrisch te gaan rijden én onbekend maakt onbemind. Maar jij gaat elektrisch rijden, daar is zelfs de auto-industrie inmiddels helemaal van overtuigd.
Per land is de acceptatiegraad sterk verschillend. Noorwegen is een lichtend voorbeeld. In een stad als Bergen is al meer dan 10 procent van de auto's op de weg elektrisch. Simpelweg omdat de overheid het financieel bijzonder aantrekkelijk maakt om elektrisch te rijden en brandstof rijden in vergelijking steeds onaantrekkelijker. De overgang naar elektrisch rijden is dus eenvoudig te sturen: maak het financieel en praktisch aantrekkelijker en de klanten komen wel.
Rijdende gadget
Vorige week waren we in Japan bij de onthulling van de nieuwe Nissan Leaf. Nissans vice-president Daniele Schillaci beschreef de drempel om elektrisch te gaan rijden als volgt: "De gebruiker moet meteen begrijpen wat het voordeel is van de elektrische auto. Dat ontbreekt nu nog bij een grote doelgroep. De truc voor ons is om onze elektrische Leaf te verkopen niet als puur een elektrische auto, maar als een high-tech product. Opties als e-pedal en volautomatisch inparkeren zorgen ervoor dat iemand deze auto zou kunnen kiezen niet primair omdat het een elektrische auto is, maar omdat het een high-tech product is."
Nu de early majority, straks iedereen
Ik vermoed dat dit niet genoeg zal zijn, want iedereen verkoopt op dit moment zijn auto als high-tech product. Er is geen automaker die niet praat over integratie met de mobiele telefoon, geavanceerde veiligheidssystemen en slimme assistenten aan boord. De huidige Nissan Leaf is de elektrische auto voor wie graag zuiniger en milieubewuster wil rijden en daar niet te veel aan comfort voor wil inleveren. De vorige Leaf was een auto voor de pioniers, deze is er voor de early majority.
Maar mocht ik over een jaar of 6 weer in Tokyo zijn voor de introductie van de derde versie van de Nissan Leaf, dan zijn er een paar scenario's mogelijk, maar met grote waarschijnlijkheid zullen ze allemaal inhouden dat de elektrische auto mainstream is geworden.
Per kilometer voor de meeste mensen goedkoper
De reden dat ik daar zo zeker van ben is eenvoudig: in 2025 zal elektrisch rijden per kilometer voor veruit de meeste gebruikers flink goedkoper zijn dan benzine of diesel rijden. Zelfs los van de initiatieven van overheden. En elke keer als het klimaat zich manifesteert met negatieve gevolgen voor de leefbaarheid, zoals orkanen en overstromingen, krijgt ook de elektrische auto een extra boost.
Als je de gelegenheid hebt om met de early majority in te stappen, bestel dan vooral de nieuwe Nissan Leaf, Opels Ampera-E of een andere volledig elektrische auto. Over maximaal acht jaar zal iedereen je nadoen.