Duurtest Mazda CX-5: heer en meester
Na vier weken met de Mazda CX-5 is het tijd voor conclusies. Wat brengt deze SUV ons?
De Mazda CX-5 is een subliem stukje Japans ontwerp. Na vier weken word ik nog even gelukkig van die imposante neus en die geknepen achterlichten. Zeker toen ik hem gisteren naast een CX-5 van de vorige generatie parkeerde. Dat is geen lelijke auto, maar naast dit nieuwe model is het op z'n positiefst gezegd een puber waar je aan kan zien dat het een knappe volwassene zal worden. Wat mij betreft staat de huidige CX-5 samen met de Volvo XC60 op eenzame hoogte als het gaat om SUV's van dit formaat. Wat het design betreft is er in deze prijsklasse geen mooiere te krijgen naar mijn smaak.
Technologisch doet Mazda leuk mee met de competitie, maar is het geen voorloper. Het infotainmentsysteem werkt zoals je dat van een auto uit deze klasse zou verwachten. Logischer dan bijvoorbeeld Renault, minder fraai en intuïtief dan pak hem beet BMW.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="c4935ff1-82ab-46e2-acfb-09854079fe17"></drupal-entity>
Waar de Japanners het echt heel anders aanpakken dan vrijwel alle concurrenten is in de aandrijving. Mazda heeft niet gekozen voor kleinere motoren met turbo, maar de frictie in grote blokken verkleind om tot lager verbruik te komen. Dat lukt heel aardig en doet je je dus afvragen waarom fabrikanten niet kleinere turbomotoren met minder frictie maken. Het verbruik van deze auto was gedurende onze test ongeveer 1 op 15. Niet erg indrukwekkend voor een dieselmotor. Maar dat is waar de markt nu is.
Maar waar blijft de elektrificatie?
Waar ik me drukker om maak is dat Mazda nog steeds erg verknocht is aan de interne verbrandingsmotor en dat elektrificatie geen prioriteit heeft. Terwijl Volvo dus stopt met het ontwikkeling van verbrandingsmotoren, verwacht Mazda in 2035 vooral elektrische auto's en hybrides te verkopen. Ik hoop van harte dat ze die zienswijze overleven, want het wordt vanaf volgend decennium al onmogelijk om aan uitstooteisen te voldoen zonder hybridisering.
Terug naar het hier en nu: wie nog niet elektrisch kan rijden en op zoek is naar een SUV heeft met de CX-5 een stijlvolle, relatief betaalbare en comfortabele auto op de stoep staan. Bestel hem in blauw of rood om de lijnen mooi uit te laten komen. Volgende week downsizen we fanatiek in de Duurtest met de nieuwe Nissan Micra.
In de Duurtest test Rutger Middendorp elke 4 weken een andere auto. Lees ook de vorige artikelen.