Duurtest Mazda CX-5: minder traditioneel Japans

Duurtest Mazda CX-5: minder traditioneel Japans
9 februari 2018 om 10:33
Laatste update: 26 april 2018 om 14:04

Na de Italiaanse bergstijl van de Alfa Romeo Stelvio, stappen we over in de Japanse Mazda CX-5. Beide SUV's, werelden van elkaar gescheiden.

Vier weken lang heb ik genoten van de Alfa Romeo Stelvio. Hij had een paar minimale Italiaanse nukken, maar is vooral een erg stijlvol stuk gereedschap. Stap over in de Mazda CX-5 en je moet even schakelen. Want onze Stelvio kostte bijna 73.000 euro, deze CX-5 zit op net geen 43.000. Van dat verschil kun je een leuke boot én een caravan kopen. Om ons even te heroriënteren zetten we de verschillen en overeenkomsten tussen de Italiaan en de Japanner op een rij.

Overeenkomsten

De CX-5 en Alfa Romeo Stelvio zijn beide SUV's. Beide hebben ze viercilinder turbo-dieselmotoren van 2,2 liter inhoud (in de tijd van downsizing bijzonder). Beide zijn ze ruim 4,5 meter (de Stelvio is 13 centimeter langer). Beide zien ze er in mijn ogen goed uit. Maar daarover straks meer. 

Verschillen

Het zal niet lang meer duren voordat het als racistisch wordt aangemerkt als je over auto's zegt dat de één duidelijk een Japanner is en de ander een Italiaan, maar voorlopig mag het nog (toch?). De Italiaan past bij het clichébeeld dat we kennen van onze mediterrane Europese vrienden: stoer, met gevoel voor stijl en een zeker temperament. Het enige dat niet erg Italiaans is aan de Stelvio is het formaat. Met 1634 kilo leeg is het geen lichtgewicht ook. De Japanner is moeilijker te peilen (ook erg Japans). Het ontwerp is vooruitstrevend, de lijnvoering rond de grille en de koplampen is uitgesproken en herkenbaar Mazda. Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe CX-5 minder traditioneel Japans.

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="7b6059c4-3f0b-40d2-a538-c87b9430a4b0"></drupal-entity>

Ook binnen gaat dat door. Vroeger zou je na een maand in het interieur van een Alfa niet zonder walging in een Japanner overstappen. Grote utilitaire knoppen vond je daar, die de apocalyps zouden overleven, maar niet de stijlpolitie.

Anno 2018 is dat niet meer zo. Het fraaie schermpje van de Stelvio vind je hier niet en ook de aardige quirks als een startknop op het stuur ontbreken, maar alles wat je ziet is netjes ontworpen en verfijnd genoeg. Of het de apocalyps overleeft, moet je me na dat die plaatsgevonden heeft nog maar eens vragen. Dan zoeken we er samen eentje op in de fallout. Dat wordt trouwens een stuk gemakkelijker dan het vinden van een Stelvio tegen die tijd. Niet omdat ze minder goed bestand zouden zijn tegen radioactieve straling, maar omdat je op elke straathoek de Mazda tegenkomt en de Stelvio veel minder verkocht wordt.

De Alfa Romeo heeft voor 30.000 euro extra 60 pk meer, sprint 2,5 seconde sneller naar de 100 en geeft pas bij 235 km/u op, terwijl de CX-5 dat na 204 km/u doet. Of je liever die Mazda hebt met een boot én een caravan of de Stelvio is sterk afhankelijk van je liefde voor kamperen en varen, maar het verschil in prijs is wel erg groot voor het verschil in ervaring.

Volgende week focussen we ons 100 procent op onze nieuwe Japanse aanwinst.

In de Duurtest test Rutger Middendorp elke 4 weken een andere auto. Lees ook de vorige artikelen.

Lees meer over:

Deel via