Bright-autotester Rutger reed dit keer op waterstof in de Hyundai Nexo. Wat zijn de voor- en nadelen van waterstofauto's?
In de Bright Duurtest rijden we dit keer de Hyundai Nexo, een grote SUV die rijdt op waterstof. Omdat er nogal wat misverstanden bestaan over waterstof, leggen we je er wat meer over uit.
Toyota schrijft op zijn website "Waterstof is schoon, veilig en overal – het wordt in 70 procent van alle materie in het heelal aangetroffen. En juist omdat er zo veel van is, kan waterstof overal gewonnen worden. Waterstof als energiedrager is twee tot drie keer efficiënter dan conventionele brandstoffen. Je komt verder met minder ‘brandstof’. En omdat het enige bijproduct water is, zijn brandstofcelauto’s CO2-neutraal. Dat geldt ook voor het schadelijke HC en NOx."
Als je dat leest zou je denken dat je 's ochtends uit je achtertuin wat waterstof van de blaadjes kan schrapen en een stukje kan gaan rijden zonder enige uitstoot. In de praktijk blijkt het allemaal wat genuanceerder.
Wat is waterstof?
Waterstof (H2) komt inderdaad heel veel voor in de natuur en is een van de meest gebruikte chemische elementen in de industrie. We gebruiken dus al heel veel waterstof. Het heeft geen kleur, geur of smaak en is bijzonder brandbaar. Je schijnt er ook een bom mee te kunnen maken. Maar goed, dat kun je met benzine ook.
Waar komt waterstof vandaan?
Waterstof is zoals Toyota claimt overal, maar meestal in combinatie met andere chemische elementen. Om het te scheiden tot zuivere waterstof heb je een installatie nodig. Die verbruikt energie (stroom of gas) om waterstof te maken. Ondanks dat het overal is, heb je dus wel energie nodig om het in je tank te krijgen.
Wordt het verbrand als benzine?
Dat hebben automakers een tijdje geprobeerd. De BMW 7-serie op waterstof had een verbrandingsmotor die waterstof opfikte. De temperaturen liepen daarbij echter zo hoog op, dat er een gigantisch koelsysteem toegevoegd moest worden. Dat maakt een auto niet energie efficiënter.
Auto's als de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo gebruiken waterstof om energie op te wekken. De waterstof wordt in een chemisch fabriekje aan boord omgezet in elektriciteit waarop de auto rijdt. Een wat lompe vergelijking is om het te zien als een accu die je niet steeds bijlaadt, maar waarvan je de chemische stof steeds verbruikt en aanvult.
Wat kost waterstof?
Op dit moment kost waterstof zo'n 12 euro per kilo. De Nexo heeft een tank van 6 kilo, waarop hij 650 kilometer kan rijden. Rijden op waterstof is op dit moment dus niet echt goedkoper dan rijden op benzine of diesel.
Hoe lang duurt het tanken?
Waterstof tanken duurt ongeveer net zo lang als benzine of diesel tanken; een paar minuten.
Waar kan ik tanken?
Officieel zijn er in Nederland op dit moment drie tankstations voor waterstof. In Duitsland wordt er hard gewerkt aan een netwerk van stations, maar vergeleken met het laadnetwerk voor elektrische auto's is er nog een lange weg te gaan. Shell wil uiterlijk in 2020 vier stations hebben waar ook waterstof is te tanken.
Is het milieuvriendelijk?
Potentieel is het milieuvriendelijk. Waterstof kan opgewekt worden met zonne- of windenergie. Ik tank bij de Gemeente Groningen, dat een eigen station heeft gebouwd waar waterstof met zonnepanelen wordt opgewekt. Daarbij treedt wel veel verlies op. Een elektrische auto met een accu is daardoor veel efficiënter dan een auto op waterstof.
Bovendien wordt de meeste waterstof nog met 'grijze' bronnen opgewekt en daar lijkt voorlopig geen verbetering in te komen. Waar je met een accu elektrische auto kunt kiezen voor zonnepanelen op je eigen huis en een echt groene energieleverancier, heb je in de waterstofmarkt voorlopig niet zoveel te kiezen.
In een waterstofauto zit naast de brandstofcel altijd ook een accu. Die is wat kleiner dan die in pak hem beet een Nissan Leaf of Tesla Model 3, maar dezelfde grondstoffen zijn er (in kleinere hoeveelheden) nog steeds voor nodig.
Volg de Bright Duurtest
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates.
Abonneer je op het Bright YouTube-kanaal voor meer video's over innovatieve auto's