Duurtest Week 2

Duurtest BMW iX: de verkleurende SUV

BMW iX elektrische SUV verkleuren
22 februari 2022 om 18:09
Laatste update: 28 februari 2022 om 08:32

Bright-autotester Rutger rijdt drie weken met de BMW iX. Een enorme volledig elektrische SUV van de Duitse automaker. Deze week is zijn iX opeens van kleur veranderd.

Rutger Middendorp test auto's in de van kleur kon veranderen. Met behulp van technologie die op eInk lijkt (van je e-readerscherm) kan de auto van licht naar donker verkleuren. Supervet, maar voorlopig nog geen realiteit. Toch is onze BMW iX van donkerblauw naar donkerrood veranderd vorige week. Niet met een vernieuwende technologie, maar omdat onze iX 40 wat tijdelijke software problemen had, waardoor de app dacht dat hij in Zeeland stond. Met een software update moet dat verholpen worden, maar voor onze test was het niet handig. 

We kregen daarom een upgrade naar een iX 50. Een auto met een gigantische accu van 105 kWh en een prijs van dik 120.000 euro dankzij alle upgrades die wij aan boord hebben, waaronder het Bowers & Wilkins-audiosysteem van meer dan 5000 euro.

Als iemand me vraagt wat ik vind van de BMW iX, dan klink ik als rijp voor opname met borderline: want met deze auto switch ik van opgetogen naar paranoia in een milliseconde. Hij is ruim, comfortabel, rijdt geweldig, heeft een flink rijbereik, ziet er best knap uit, masseert mijn rug, verwarmt mijn arm, heeft al mijn Spotify-playlists aan boord en is alles wat je van een auto zou kunnen wensen.

Maar hij heeft ook geen bedieningsknopjes voor de audio in het homescherm. Om mijn podcast 15 seconden vooruit te krijgen moet ik twee keer klikken. Mijn telefoon werkte eerst wel als sleutel en toen opeens niet meer. De spraakbediening is constant offline en vertelt me niet dat ze geen verbinding heeft, maar zegt bij de meest eenvoudige vragen dat ze me niet begrijpt. Ik moet twee keer steken om mijn oprit af te komen.

Kortom: een geweldige ervaring die soms wreed wordt verstoord.

Het goede nieuws is dat alles wat mis is met de iX op het eerste gezicht softwarematig is. Ik verwacht dan ook dat BMW met een update of twee deze auto een heel stuk briljanter kan maken.

Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat BMW heel veel haast heeft gemaakt om deze auto op de markt te krijgen. Er zitten zoveel atypische fouten in. Van wat complexere dingen, tot oppervlakkige vertaalfoutjes. ’15 seconden voorruit’ in plaats van ‘vooruit’. ‘Laadkabel ontgrrendelen’. Het zijn de kleine dingen die laten zien dat er wat stappen zijn overgeslagen.

Volgende week is het tijd voor de conclusies.

Volg Rutgers updates in de Bright Duurtest.

Kijk ook onze autoreviews op ons YouTubekanaal.