Twitter bedenkt zich: tekst verwijderde tweets weer te zien in embeds
Twitter heeft een controversiële beslissing teruggedraaid. Ingevoegde tweets die later op Twitter verwijderd waren werden ook ineens op externe websites niet meer getoond. Volgens critici knoeide het bedrijf op die manier met het openbare register.
De verandering werd vorige week opgemerkt door webontwikkelaar Kevin Marks. Verwijderde tweets die op een externe website worden getoond, werden ineens onzichtbaar gemaakt. Volgens Marks zou informatie van maatschappelijk belang, zoals verwijderde tweets van Donald Trump, op die manier verloren gaan. Twitter kondigde niets over de update aan.
Tweets die verwijderd zijn, maar toch in een nieuwsartikel of op een andere website zijn geëmbed, worden normaal gesproken als tekst getoond. Na de verandering was alleen een leeg kader zichtbaar, waardoor sommige artikelen die tweets citeren onleesbaar werden.
Eleanor Harding, senior productmanager bij Twitter, antwoordde toen dat ingevoegde verwijderde tweets onzichtbaar werden gemaakt om 'de wensen van de gebruikers' beter te respecteren. Nu lijkt het erop dat het bedrijf in alle stilte toch heeft besloten om de verandering weer ongedaan te maken. Dat werd door Twitter bevestigd aan TechCrunch.
Bewerkknop
De afgelopen weken kondigde Twitter allerlei veranderingen aan. Het bedrijf zei bijvoorbeeld ook aan een bewerkknop te werken voor gebruikers van Twitter Blue, de premiumfunctie van Twitter. Het is niet bekend wat voor invloed zo’n bewerkknop zou hebben op ingebedde tweets. Het bedrijf beweerde het idee voor de editknop 'niet van een peiling' te hebben gekregen. Het verwijst daarbij naar Elon Musk, die vorige week een peiling plaatste of Twitter een edit-knop nodig heeft.
Hoewel de ceo van Twitter, Parag Agrawal, antwoordde op die poll en zei dat de resultaten daarvan belangrijk zullen zijn, bleek dat het bedrijf al langer aan zo’n functie werkt.
Onder druk door Elon Musk
Sinds Tesla-baas Elon Musk vorige week de grootste aandeelhouder van Twitter werd, lijkt het bedrijf steeds meer onder druk te staan. De Tesla-topman gebruikt zijn provocatieve stijl om invloed uit te oefenen op het bedrijf, waarbij Twitters nieuwe ceo Agrawal maar weinig kan doen.
Behalve een edit-knop vroeg Musk ook om betalingen met Dogecoin te aanvaarden, om geen advertenties meer te tonen, om het premiumabonnement uit te breiden en zelfs om het hoofdkwartier van Twitter om te bouwen tot een opvangcentrum voor daklozen. De meeste van die tweets werden intussen verwijderd, maar je kan ze nog altijd lezen in artikelen waarin ze werden geëmbed.