Meer mensen van Android naar iOS in het tweede kwartaal van dit jaar

©Unsplash

Meer mensen van Android naar iOS
25 juli om 09:39

Sinds de aankondiging van Android in 2007 en het wegvallen van Windows Mobile bestaat de markt smartphones uit twee verschillende besturingssystemen. Je bent of kamp Android of kamp iOS

De enige manier waarop Apple of Android marktaandeel kan winnen is door gebruikers weg te ‘kapen’ bij elkaar. Dat is ontzettend moeilijk, want na 16 jaar zit deze markt redelijk op slot. Of toch niet? 

Gebruikers stappen over 

Een van de vele onderzoeksbureaus heeft een nieuw rapport naar buiten gebracht met toch wel schokkende cijfers. In dit rapport staat dat in het tweede kwartaal van dit jaar 17% van de kopers van een nieuwe iPhone een overstap maakten vanaf Android. Dat is het hoogste percentage gemeten in de afgelopen 5 jaar. Vorig jaar was juist het percentage met 10% juist erg laag. 

Waarom?

De reden waarom wordt niet gegeven, maar we kunnen er natuurlijk wel naar gissen. Het kan zijn dat mensen al in het Apple-ecosysteem zitten, omdat ze bijvoorbeeld een iPad of MacBook bezitten. Dit zou een overstap logisch maken. Wellicht krijgen mensen vanuit het bedrijf de beschikking over een iPhone.

Op het sociaal-culturele vlak zien we ook dat de jonge generatie massaal kiest voor de iPhone. In sommige regio’s is de sociale druk enorm hoog en kiest men voor iOS om in de groep te passen. Een fenomeen dat bij elke generatie voorkomt, alleen zijn het deze keer geen schoenen of trainingspakken maar smartphones.

Een andere mogelijkheid, die ik ook heel plausibel vind, is dat de ontwikkeling van de Androidtoestellen stil staat. Marktleider Samsung brengt minimale veranderingen aan hun hardware uit, ook bij de recent gelanceerde vouwbare toestellen is er weinig nieuws te ontdekken. Dat veel merken met Android smartphones klanten verliezen heeft ook te maken met marketing. Wanneer je goed rondkijkt op de markt zie je weinig merkbeleving en gooien de leveranciers alles op de prijs. Daarbij vergeten ze dat de smartphone een ‘commodity’ is geworden en dan is juist de merkbeleving erg belangrijk.

Lees meer nieuws over smartphones en mis niets met onze nieuwsbrief.