In Duitsland pakken ook de pakketjes van Amazon de tram
Steden moeten werken aan de leefbaarheid van de binnenstad. De vervuiling door uitlaatgassen is niet meer van deze tijd en past niet meer binnen de klimaatdoelstellingen. Het beroepsverkeer is mede verantwoordelijk voor deze situatie.
In Keulen heeft men een manier bedacht waarmee het bevoorraden van enkele hubs van Amazon geheel CO2 neutraal gaat. Hiervoor zet men een vervoermiddel in dat al heel erg lang door de binnenstad rijdt.
LastMileTram
Het transporteren van goederen in- en uit de binnenstad is essentieel voor de middenstand. Deze stroom moet in stand gehouden worden, maar dan wel op een milieu verantwoordelijke manier. In Frankfurt hebben ze hier nu een mooie oplossing voor gevonden die geen nieuwe infrastructuur vereist.
Daar maakt men nu gebruik van de tramrails om goederen die bestemd zijn voor twee Amazon Hubs in de binnenstad te vervoeren. De tram haalt de pakketten buiten de stad op waar ze aangeleverd worden. Vanaf de twee depots gaan er elektrische voertuigen verder de stad in om de pakketten aan de deur te bezorgen.
VGF en Amazon gebruiken hiervoor geen gewone tram maar een speciale vrachttram. Hierdoor hebben de gewone passagiers geen (over)last van het pakketvervoer en heeft het geen effect op de dienstregeling.
In Nederland loopt er een onderzoek naar het vervoer van pakketten met de trein. Hiervoor worden speciale cargopods gebruikt die in de trein geladen worden. Men heeft berekend dat er 460.000 europallets per dag aan capaciteit zal zijn. Wanneer je dat omrekent naar vrachtwagens dan zullen er 15.500 minder voertuigen de weg op hoeven.
Lees hier meer over logistiek en abonneer je op de nieuwsbrief