©Apple

De nieuwe koers van Apple TV+ lijkt op deze concurrent

Apple TV+ gooit het roer om en gaat meer lijken op deze grote streamingdienst

27 september om 20:07

Apple gaat de komende jaren zijn budget voor films anders verdelen, meldden bronnen aan Bloomberg. Verwacht minder films gericht op het grote scherm en meer films in je huiskamer. Apple wil zijn kansen spreiden door meer uit te brengen voor zijn streamingdienst Apple TV+ en minder voor de bioscoop.

Als er iets te leren valt van Netflix, dan is het wel dat kwaliteit niet altijd wint van kwantiteit, en vooral diversiteit. Met andere woorden, een blockbuster produceren staat misschien mooi in je rijtje als producent, maar om zulke films rendabel te maken, moet je als maker tegenwoordig bijzonder optimistisch zijn over de opbrengsten ervan in de bioscoop.

Apple heeft inmiddels zijn huiswerk gedaan – en wellicht het nodige afgekeken van Netflix – en komt volgens Bloomberg tot de conclusie dat die 'blockbuster-strategie' misschien niet de beste is om snel te groeien als streamingdienst. In plaats daarvan wil de iPhone-maker zijn miljard dollar budget per jaar liever spreiden over meer films die direct beschikbaar zijn op zijn streamingdienst, Apple TV+.

Wolfs niet in de bios

De aanleiding voor de discussie over Apple's nieuwe strategie in streaming was de actiekomedie Wolfs, die normaal gesproken in de bioscoop zou verschijnen. Apple heeft echter een streep gezet door die bioscooprelease. Het bedrijf heeft al laten doorschemeren dat dit niets te maken heeft met de kwaliteit van de film, door aan te geven dat er al aan een vervolg wordt gewerkt.

Bovendien zou de film wel degelijk, zij het haast symbolisch, eventjes in de bioscoop te zien zijn, maar nog geen week later al verschijnen op Apple TV+. Ter vergelijking: normaal zou daar anderhalve maand tussen zitten. Dat is dus een behoorlijk verschil en voor streamers misschien wel een reden om de bioscoop over te slaan.

Waarom doet Apple dit?

Zo’n gouden Oscar is natuurlijk leuk, maar veel verdien je er niet mee. Daarnaast zou de opbrengst van Apple's dure films waarschijnlijk niet opwegen tegen de investeringen. In plaats van bekend te willen staan als een filmproducent van formaat, lijkt het bedrijf liever een volle catalogus te willen opbouwen, zodat het aantrekkelijker wordt voor 'twijfelstreamers' om een abonnement op Apple TV+ te nemen.

De hoeveelheid extra films die Apple hiermee zal produceren, zal vermoedelijk ook weer nieuwe data en inzichten opleveren. Deze inzichten kunnen op hun beurt waardevol zijn bij het maken van nieuwe content, wat in feite een exponentiële groei zou kunnen beloven.

Goed nieuws voor streamers?

Op het eerste gezicht lijkt dit goed nieuws voor streamers: films komen nu tenslotte direct naar je tv in plaats van eerst naar de bioscoop. Het nadeel is echter dat er nu meer wordt ingezet op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Aangezien Apple momenteel nog de reputatie heeft van een Oscar-winnende filmproducent, zal het die status maar al te graag willen benutten door zijn aanbod uit te breiden.

Of die reputatie lang stand zal houden, is natuurlijk de vraag. Goede acteurs en actrices verdienen nu eenmaal een behoorlijk salaris, en dat is kostbaar, zoals bij de film Wolfs, waar de hoofdrolspelers samen tientallen miljoenen zouden verdienen.

Nieuwe markten aanboren

Het blijf wel wennen: dezelfde fabrikant van het apparaat dat nu in je hand ligt, maakt nu ineens ook de films die je op je tv kijkt. De uitdrukking 'schoenmaker blijf bij je leest' lijkt niet van toepassing op Apple, dat blijft inzetten op streaming. Het bedrijf heeft ongetwijfeld ingezien dat het uitzenden van dezelfde content aan miljoenen, of zelfs miljarden mensen, een slimme strategie kan zijn. Zeker als je kijkt naar de abonnementsprijzen van Netflix.

Bovendien zijn veel streaming-kijkers in de praktijk 'slapende leden', die niet eens daadwerkelijk zoveel content streamen. En als je een film inhoudelijk zo 'tijdloos' mogelijk maakt, wordt deze nog jarenlang bekeken – en verdient dezelfde film zich door de jaren heen dus in meervoud terug.

Lees meer over Apple, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.