©Unsplash

Meer e-bikers dragen helm, nog niet minder slachtoffers

Meer mensen dragen helm op de fiets, slachtoffers verminderen nog niet

19 oktober om 10:00

Een helm op op de e-bike kan volgens de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie het verschil maken, al ziet het nu nog geen wijziging in het aantal slachtoffers van een valpartij. Dat terwijl meer mensen vrijwillig een helm opzetten.

In Nederland is het op een wielrenfiets vrij normaal om een helm op te zetten, maar op de fiets zijn veel mensen het nog niet gewend. In het buitenland is het een stuk normaler om met hoofdbescherming op de tweewieler te stappen. Nu schijnen wel meer mensen een helm op te zetten, maar nog steeds is het een druppel op de gloeiende plaat. Toch adviseert de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie wel voor een helmplicht.

Meer fietshelmen verkocht

Dit jaar zijn er meer e-bikehelmen verkocht, blijkt uit een rondvraag van De Telegraaf. Mogelijk gemotiveerd door de toename in fietsongevallen en de media-aandacht hiervoor zijn mensen zich bewuster van de risico’s, waardoor ze overgaan tot het dragen van een helm. Op sommige plekken kregen mensen een subsidie voor de aanschaf, wat mogelijk ook heeft bijgedragen tot een groei in helmverkopen.

Toch betwijfelt de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie of dat al genoeg is: het ziet het aantal slachtoffers met hersenletsel na een fietsongeluk nog niet afnemen. Voorzitter Jochem Hoogendoorn stelt dat een van de problemen is dat mensen de hogere snelheid op hun e-bike eigenlijk niet aankunnen. Hierbij lijken vooral ouderen die bloedverdunners gebruiken een grote risicogroep. “We hebben de laatste jaren een zorgwekkende stijging van het aantal fietsers met hersenletsel gezien.” 

Hersenletsel na een fietsongeluk

Hersenletsel komt in vele vormen: je kunt een beetje duizelig zijn, hoofdpijn hebben of een concentratieprobleem. Dat is in het geval van licht hersenletsel zoals een hersenschudding. Maar breuken en bloedingen in het hoofd zijn de medische specialisten niet vreemd. Dan krijg je na een verkeerd afgelopen e-bikerit een halfzijdige verlamming of afasie-verschijnselen waarbij praten een probleem is. En dan is er nog de groep die het niet redt. De helm op de fiets zou volgens de organisatie dan ook net zo verplicht moeten zijn als de gordel in de auto. Je kunt het risico op ernstig hoofdletsel ongeveer met de helft verkleinen.

Reden voor de Nederlandse Vereniging van Traumachirurgen om niet langer te adviseren om een helm te dragen, maar nu graag zou zien dat die helmplicht er komt als grote duw van buitenaf. Dit terwijl bijvoorbeeld VeiligheidNL liever geen helmplicht zou zien maar meer bewustwordingscampagnes om mensen te motiveren het vanuit zichzelf op te zetten, zo’n fietshelm.

Lees meer over e-bikes en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.