Zuckerberg biedt excuses aan in Britse kranten
Mark Zuckerberg heeft in advertenties in Britse bladen zijn excuses aangeboden voor het lekken van data van Facebook-gebruikers.
De Facebook-oprichter maakt excuus voor de vertrouwensbreuk die is veroorzaakt doordat het bedrijf Cambridge Analyica, dat zich bezighoudt met politieke strategieën, data van zo'n 50 miljoen Facebook-gebruikers wist te bemachtigen. De informatie is gelekt door een app die een universitair onderzoeker had gemaakt. Via deze app, 'this is your digital life', konden mensen in ruil voor hun Facebook-data geld krijgen. De gegevens zouden vervolgens gebruikt worden voor universitaire doeleinden.
Trump-campagne
Nu blijkt het bedrijf Cambridge Analytica de gegevens dus ook gebruikt te hebben om de Amerikaanse presidentsverkiezingen in het voordeel van Donald Trump te beïnvloeden. Bovendien is verreweg het grootste deel van de gegevens op op zijn minst dubieuze manier verkregen: de app kreeg niet alleen de gegevens van gebruikers van de eerdergenoemde app, maar ook van vrienden van gebruikers. Zuckerberg onderstreept dat het de verantwoordelijkheid van Facebook is, om gegevens te beschermen.
Brussel wil opheldering
Europees commissaris van justitie en consumentenrecht, Vera Jourova, gaat naar eigen zeggen de Facebookleiding een brief schrijven waarin ze nog meer uitleg over de affaire eist, met name over de gevolgen voor Europese gebruikers. Jourova zegt in de Duitse krant Bild am Sonntag dat de brief maandag wordt verstuurd.
Ook in de VS en Israël wordt het schandaal onderzocht. Zuckerberg bood eerder deze week zijn excuses aan in diverse interviews. Ook heeft hij meerdere maatregelen aangekondigd om de toegang tot gebruikersdata door app-ontwikkelaars te beperken.
Volgens The Guardian was Facebook al in 2015 op de hoogte dat Cambridge Analytica in 2014 de gegevens van de miljoenen gebruikers had buitgemaakt. Bij het Londense kantoor van het omstreden databedrijf deed de Britse privacytoezichthouder vrijdagavond een inval.
Lees ook:
Uitleg: zo beperk je wat je deelt op Facebook