LastFM zorgt voor feestjes waar iedereen de muziek leuk vindt
Last.FM werkt aan een feestmodus waarbij de site muziek afspeelt op basis van de smaak van al je aanwezige vrienden.
Dat vertelde Matthew Ogle, head of 'Web Product', van Last.Fm woensdagmiddag tijdens de Music & Bits-conferentie in Amsterdam. In de party-modus, waar nog aan gesleuteld wordt, is het mogelijk meerdere gebruikersnamen van Last.FM-leden op te geven. Oftewel: de mensen die op je feestje staan. Vervolgens speelt Last.FM liedjes op basis van de songs die de site van deze mensen heeft getracked.
'Daarbij overwegen we ook te tonen aan wie het ligt dat een bepaald nummer in de feestmix voorbijkomt. Bijvoorbeeld wiens schuld het is dat je Abba krijgt te horen', aldus Ogle. Wanneer de nieuwe dienst live gaat, is nog niet duidelijk.
Wel bekend is dat Last.FM volgende maand verschijnt op Xbox Live, vertelde Ogle. Je kunt dan via de gameconsole muziek luisteren. De site trok eerder dit jaar de stekker uit de gratis webradio, behalve in Amerika, Engeland en Duitsland, wat een storm van kritiek opleverde.
In Nederland moet je een abonnement van 3 euro per maand nemen om radio op Last.Fm te luisteren. De betalende Nederlandse luisteraars zijn volgens Ogle op dit moment goed voor evenveel afgespeelde nummers als in maart toen de radiofunctie nog gratis was. Dat zijn dus een stel heavy users.
Voorlopig is Last.FM niet van plan het aantal landen uit te breiden. De royalty's voor webradio zijn volgens Ogle gewoonweg te duur en de site heeft vooral Engelstalige advertenties.
Last.FM trekt nu 35 miljoen unieke bezoekers per maand. Zij klikken samen bijna een half miljard pagina's per maand aan. De site trackt het aantal speelbeurten van in totaal 70 miljoen verschillende liedjes.