Makers Overwatch en FIFA 18 riskeren boete door lootboxes
De gamestudio's van Overwatch, FIFA 18 en Counter Strike riskeren in België een boete, omdat de lootboxes in de games als kansspel worden gezien.
Dat oordeelde de Belgische Kansspelcommissie, die Overwatch, FIFA 18, Counter Strike: Global Offensive en Star Wars Battlefront 2 onderzocht. Omdat uitgever EA de lootboxes in Battlefront 2 na kritiek uitzette, overtreedt dat spel de Belgische kansspelwet niet. De lootboxes in de overige drie titels voldoen wel aan de definitie van een kansspel, volgens de Belgische commissie.
Lootboxes zijn een soort digitale schatkistjes die spelers met echt geld kunnen kopen. Van tevoren is niet duidelijk wat de inhoud van de lootboxes is. "Spelers worden er door verleid en misleid en geen enkele van de beschermende maatregelen inzake kansspelen wordt toegepast", zegt Peter Naessens, Directeur bij de Kansspelcommissie.
Miljoenenboetes
"Nu duidelijk is dat in het bijzonder kinderen en kwetsbare personen hier onbeschermd aan worden blootgesteld, worden de spelfabrikanten maar ook betrokken partijen opgeroepen deze praktijk een halt toe te roepen", aldus Naessens.
De makers van de drie overtredende games hangen boetes tot 1,6 miljoen euro boven het hoofd, meldt De Standaard. De Belgische minister van Justitie Koen Geens wil eerst overleg met de sector. Als de gok-elementen in games niet worden aangepast, dreigen boetes tot 800.000 euro en vijf jaar gevangenisstraf. Die boete kan worden verdubbeld als er minderjarigen door de lootboxes benadeeld worden.
Verkoopverbod Nederland
De Nederlandse Kansspelautoriteit heeft ook onderzoek gedaan naar lootboxes, en oordeelde vorige week dat die in strijd met de gokwet zijn. De Nederlandse autoriteit noemt nog geen titels van spellen, maar zegt dat het gaat om games met lootboxes waarvan de inhoud weer kan worden doorverkocht.
De Nederlandse autoriteit overweegt zowel boetes als een algeheel verkoopverbod voor spellen die de wet overtreden. Makers van de spellen hebben twee maanden gekregen om de games aan te passen. De Kansspelautoriteit hekelt vooral het fruitmachine-effect bij het kopen en openen van lootboxes, die de verslavingsgevoeligheid van vaak jonge spelers zou aanspreken.