Nederlandse bedrijven storten zich op stemassistenten
Vanaf vandaag is de Google Assistent, de spraakgestuurde assistent van de zoekgigant, ook te gebruiken in het Nederland. Grote Nederlandse bedrijven zien brood in de virtuele butler en ontwikkelden er al apps voor.
Mensen met een iPhone of een Android-smartphone, kunnen de Google Assistent voortaan in het Nederlands vragen allerlei taken uit te voeren. De Nederlandstalige versie van de Google Assistent is vanaf vandaag beschikbaar.
Een herinnering dat je over tien minuten een afspraak hebt? Geen punt. Controleren of je moet haasten om je vlucht te halen? Zo gepiept. Net als het checken van het saldo van je bankrekening. Je kunt het de assistent vragen dankzij de apps die bijvoorbeeld Rabobank en Transavia ontwikkelden.
De luchtvaartmaatschappij ziet in de spraakassistent een nieuwe manier om klanten te helpen bij hun reis. "Je kunt bijvoorbeeld makkelijk vragen hoe laat je vlucht vertrekt of wat de wachttijd is bij de beveiliging. Dan kunnen wij zeggen: u bent ruim op tijd op Schiphol. Haast u vooral niet en neem lekker een kop koffie. Het gaat ons erom dat we een zo goed mogelijke band creëren met onze klanten", zegt Vanja Mlaco van Transavia.
Verdienen met de assistent
Transavia richt zich dus vooral op service, moederberdrijf KLM wil wel graag geld verdienen met de spraakassistent. Via de app van KLM moet het makkelijker worden om tickets te verkopen.
Mlaco verwacht dat het gebruik van spraakassistenten in de toekomst alleen maar toeneemt. Daarom vindt hij het belangrijk dat Transavia nu al vooroploopt in de ontwikkeling van de apps.
Daarin staat de luchtvaartmaatschappij niet alleen. Andere bedrijven die apps bouwden voor Google Assistent zijn bijvoorbeeld Albert Heijn (wat is er in de aanbieding?), Bol.com (hulp bij het uitzoeken van kado's) en Essent. Bij die laatste kun je vragen hoeveel energie je verbruikt en of je bijvoorbeeld geld terugkrijgt aan het eind van het jaar.
Wachten op smart speaker
Ondanks al die nieuwe functies is het misschien toch nog wat vreemd om in de schouwburg of de trein tegen je telefoon te praten. Toch worden spraakgestuurde opdrachten aan apparaten snel belangrijker, verwacht Tim Poulus, analist bij marktonderzoeker Telecompaper.
Daar draagt de beschikbaarheid van de assistenten op telefoons aan bij, maar we moeten vooral kijken naar de opkomst van de smart speaker, zegt hij. "Het wordt alleen maar belangrijker en groter als de smart speaker meer gemeengoed wordt." Logisch dus dat bedrijven daar een graantje van mee willen pikken.
Bekijk ook ons interview met twee makers van de Nederlandse Google Assistent.
Amazon en Google aan kop
De markt is in de VS al ontzettend groot met spelers als Amazon en Google die al behoorlijk succesvol zijn. "De prijzen van die speakers zijn redelijk laag. Voor 100 dollar of net iets eronder heb je er al een", zegt Poulus.
Mede daardoor slaat dat goed aan. Wereldwijd zijn vorig jaar 44,1 miljoen smart speakers verkocht. In het eerste kwartaal van dit jaar waren dat er al bijna 16 miljoen, blijkt uit gegevens van marktanalist IDC. Met Amazon en Google als de belangrijkste spelers.
In Nederland is de smart speaker nog niet echt in trek en werden er vorig jaar 7000 verscheept, vooral van Amazon. Op het moment dat Google zijn variant Google Home later dit jaar op de markt brengt, zal dat ook hier snel gaan.
Poulus verwacht dat er dit jaar nog 218.000 verkocht gaan worden. Dan zal Google ineens 90 procent van de markt in handen hebben. De rest zal vooral bij Amazon in handen komen, denkt hij.
Steeds meer opdrachten
Als de speakers beter verkocht worden, worden ook stemmen vaker gebruikt voor het besturen van computers, voorspelt Poulus. "De stem als interface gaat grote stappen zetten. Het ecosysteem van alle apparaten in ons huis kan straks steeds meer taken uitvoeren met opdrachten die we met onze stem geven", zegt hij.
Dat wil niet zeggen dat we onze smartphones en computers ineens links laten liggen. "Gaan we echt met zijn allen praten met onze assistent of blijven oude interfaces zoals het toetsenbord bestaan? Dat gaat meestal niet zo snel. We zitten ook nog steeds met afstandsbedieningen om de tv te bedienen."
Betere ervaring
Ook Francisco Jeronimo, analist van marktonderzoeker IDC, denkt dat vooral de smart speaker onze manier van omgang met apparaten op de schop gooit. "Dat komt omdat een smart speaker een betere ervaring biedt dan praten tegen je telefoon. Het voelt natuurlijker. Mensen zijn niet gewend om Siri of de Google Assistent dingen te vragen, maar dat doe je wel met een smart speaker", zegt hij.
"Als je met je smart speaker je lichten, thermostaat en andere slimme apparaten kunt besturen, krijg je veel meer de perceptie van een assistent die je echt helpt met alle systemen in huis." Zodra mensen dat doen, willen ze niet meer anders, denkt hij.
Niet onbelangrijk: hoe meer mensen de assistent gebruiken, des te beter dat is. Vooral voor de assistent en Google, zegt Jeronimo. "Kunstmatige intelligentie gebruikt alle vragen en informatie van gebruikers. Uiteindelijk wordt het daardoor nog slimmer en kan het nog meer antwoorden gaan geven."
Eenheidsworst
Terug naar Google's assistent. Want die klinkt eigenlijk altijd hetzelfde. Of je nou de app van Bol.com of Transavia gebruikt; de gebruiker kan dat aan de stem niet horen. Dat zou ten koste kunnen gaan van het onderscheidend vermogen van bedrijven, zegt Poulus.
"Het betekent voor bedrijven die apps ontwikkelen voor de assistent dat zij uitgedaagd worden om te innoveren. Wat kun je met de ene app wel en de andere niet? Daarin kunnen bedrijven een verschil maken", zegt hij.
Woordgrapjes
Mlaco van Transavia ziet daarin ook een uitdaging voor zijn organisatie. "Of je nou luistert of leest, dat je voelt dat je te maken hebt met Transavia? Dat is moeilijk maar daar zijn we mee bezig."
Het zit in kleine dingen, denkt hij. Zoals het maken van een woordgrapje of juist niet. En spreek je de klant met u aan of jij? "Maar er komen natuurlijk meer mogelijkheden als de technologie beter wordt. Misschien kun je straks wel de stem van Morgan Freeman gebruiken. De technologie en wij moeten meegroeien. Gaandeweg creëer je die eigen identiteit."