Inhaalactie

Nissan Leaf e+ met groter bereik aangekondigd

Nissan Leaf e+ met meer bereik gepresenteerd
10 januari 2019 om 09:41
Laatste update: 10 januari 2019 om 15:18

Nissan heeft een nieuwe versie van zijn elektrische Leaf aangekondigd. De e+ uitvoering heeft een accupakket van 62kWu, waardoor hij op bereik kan concurreren met de elektrische auto's van Kia, Hyundai en Tesla.

Volgens de nieuwe WLTP-norm kan de Nissan Leaf 385 kilometer ver komen op één acculading dankzij dat 50 procent grotere accupakket. De motor is ook pittiger geworden en heeft nu 215 pk, voor nog meer van die aangename elektrische duwtjes in de rug en een 0-tot-100-tijd van tussen de 6 en 7 seconden.

De prijs is nog niet helemaal duidelijk, maar er wordt gesproken over een bedrag van 39.900 euro voor het instapmodel. Vergelijkbaar met de Koreaanse concurrent, de Hyundai Kona Electric, die minder binnenruimte biedt. 

Het accupakket is slechts 5mm langer geworden. De accucellen zijn slimmer geplaatst, waardoor ze minder ruimte innemen. De garantie op de accu is 160.000 kilometer of 8 jaar. De eerste eigenaar hoeft zich wat dat betreft dus weinig zorgen te maken. 

Geen actieve accukoeling

De Leaf heeft echter geen actieve accukoeling en daarom werd de 40kWu accu al zo warm bij het snelladen, dat de laadsnelheid verlaagd werd om de accu te beschermen. In onze test ging de laadsnelheid van 60 procent van het maximum naar 40 procent na twee keer laden.

Een grotere accu heeft meer bereik en hoeft dus minder vaak te laden, maar als hij moet laden, dan moet er dus ook veel meer energie in. Ik hoop dat de Nissan ons in de praktijk gerust gaat stellen, maar op papier lijkt het alsof de Hyundai Kona een groot voordeel heeft met hun gekoelde accupack.

Stekkers voor snelladen

De Leaf heeft daarnaast een CHAdeMO-snellaadaansluiting, terwijl de wereld overgestapt is op CCS. Een lader vinden voor je Nissan Leaf is niet zo moeilijk, maar terwijl CCS opgeschaald is naar 175kW (bij Fastned) blijft de CHAdeMO-stekker bij de belangrijkste snellaaduitbater in Nederland hangen op 50kW. Er is een nieuwe standaard die een dubbele snelheid mogelijk maakt, maar omdat CHAdeMO aan het verdwijnen is, investeert Fastned daar niet in.

Bovendien is de vraag met welke snelheid geladen kan worden, als de huidige accu de maximale 50 kW al niet haalt. Daar moet bij gezegd worden dat 75 kW ook de theoretische maximale laadsnelheid is bij de Koreanen met CCS. 

Ruim en redelijk geprijsd

Met een bereik van 385 kilometer zul je echter niet vaak bij de snellader staan. Je auto staat immers elke ochtend volgeladen en voorverwarmd op de oprit als je elektrisch rijdt. De Leaf is wel een ruimere auto dan de belangrijkste Koreaanse concurrenten en een stuk goedkoper dan de huidige versie van de Tesla Model 3.

Bright zal de nieuwe Nissan Leaf in het voorjaar testen. Volg hier alle auto-duurtests.

Eerste indruk: Tesla Model 3

Duurtest: elektrische Hyundai Kona

Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's

Lees meer over:

Deel via