Procter & Gamble: online advertenties werken niet
Procter & Gamble, bekend van Pampers en Gillette, schrapte vorig kwartaal voor 100 miljoen dollar aan online advertenties. Het had weinig gevolgen voor de verkopen.
P&G is een van de grootste adverteerders ter wereld. De stappen die het bedrijf zet, worden dan ook scherp gevolgd en als trendsettend gezien in de advertentiewereld. Het bedrijf laat nu weten schoon genoeg te hebben van een digitale advertentiewereld waarin computers nepkliks genereren en advertenties op dubieuze websites te zien zijn maar onzichtbaar blijken voor de ware consumenten.
In The Wall Street Journal zegt P&G-bestuursvoorzitter David Taylor dat het besluit is genomen op basis van harde data: "We willen dat iedere dollar toegevoegde waarde brengt voor de klant en de stakeholders." "We adverteerden bij bots of op plaatsen waar het niet bijdroeg aan ons merk", aldus financieel bestuurder Jon Moeller.
Google en Facebook
De onbetwiste marktleiders voor aanbieders van digitale advertenties zijn Google en Facebook. De twee bedrijven verwachten voor dit jaar een omzet daarin van ruim 100 miljard dollar. P&G liet een jaar geleden al weten niet alle mogelijkheden die Facebook biedt te omarmen. Gericht adverteren in bepaalde niches werkt volgens P&G niet.
Volgens de Amerikaanse adverteerdersorganisatie ANA verliezen adverteerders wereldwijd dit jaar 6,5 miljard dollar doordat digitale advertenties geen effect hebben. 9 procent van de online advertenties en 22 procent van de online videoadvertenties blijkt volgens ANA frauduleus.
Unilever bezuinigt ook
Volgens het Amerikaanse MediaRadar, een advertentie-onderzoeksbedrijf uit New York, heeft P&G 41 procent van de digitale advertentie-uitgaven van dit jaar geschrapt. Concurrent Unilever bezuinigde 59 procent op digitale advertenties.
Grote Amerikaanse adverteerders zoals P&G en Walmart boycotten YouTube vanwege de advertentiefraude. Dat kostte YouTube in april 5 procent van de omzet bij grote klanten.