Vaarwel 3D-tv: Samsung en LG geloven er niet meer in
Samsung en LG brengen het aantal tv's met 3D-functie drastisch terug.
De twee grootste tv-fabrikanten zien 3D niet meer zitten. Samsung en LG hebben 3D jarenlang gepromoot, maar bij gebrek aan interesse van consumenten bouwen ze de 3D-functionaliteit in nieuwe televisies nu af. Samsung zou mogelijk helemaal stoppen met 3D in zijn nieuwe tv-producten en LG halveert het aantal tv's met 3D aan boord, schrijft het Zuid-Koreaanse ETNews. Vorig jaar had nog 40 procent van alle nieuwe LG-tv's 3D-weergave, dat daalt dit jaar naar 20 procent
Samsung heeft voor de rest van dit jaar geen nieuwe voorraad 3D-brillen bij zijn leveranciers besteld. Dat duidt er op dat het bedrijf helemaal met ondersteuning van 3D-weergave in zijn tv's wil stoppen. Samsung wil geen commentaar geven. LG maakt van 3D een extra functie in zijn 'premium producten'. LG gebruikt een andere 3D-techniek waardoor de 3D-brillen veel goedkoper zijn vergeleken met die van Samsung, waardoor het financiële risico ook lager is.
Behalve de extra kosten voor de brillen bleek ook het kleine aanbod van 3D-content een reden waarom consumenten niet warm liepen voor 3D-tv. Weinig films zijn in 3D in de huiskamer te zien, laat staan live-uitzendingen. Intussen hebben technologiebedrijven zich massaal gestort op virtual reality-brillen. VR biedt een meeslependere kijkervaring dan 3D-tv's, doordat kijkers zelf in 360 graden kunnen rondkijken.