Eerste indruk: Ninebot ES1 elektrische step
De elektrische step Ninebot ES1 zou de laatste kilometers naar het werk leuk moeten maken. Rutger testte hem.
Ik wil best op een P+R mijn auto parkeren om de stad niet lokaal te vervuilen met fijnstof en CO2, maar 20 minuten op een busje wachten, daar heb ik geen zin in. Ik zoek dus alternatieven voor last mile transport. Na een poging met de elektrische DYU vouwfiets stapte ik over op de Ninebot ES1. Ninebot en Segway zijn samen gegaan en daar is deze step uitgekomen. Vandaar dat je hem ook wel eens tegenkomt als Segway ES1. Ik mocht er al even op rijden tijdens de Bright Day en besloot er eentje te importeren uit China.
De ES1 is een robuust gebouwd, modern vormgegeven step met een accu in het stuur verwerkt. Er zijn twee versies: de ES1 (€500) en de ES2 (€600). De onze gaat maximaal 20 km/u volgens de maker, de ES2 moet de 25 km/u halen. Bovendien heeft die bijzonder coole ledverlichting onder het stepje. Voor beide modellen is een extra accupakket te koop dat aan het stuur wordt gemonteerd. Voor meer bereik en in het geval van de ES2 een top van 30 km/u. Dat is op die kleine wieltjes best pittig.
20 km/u op recht wegdek
Mij leek 20 km/u op een step snel genoeg. Op een ongelijk wegdek (stoep of klinkers) wil je ook niet heel veel harder. Op een gladde ondergrond zou de step wel wat harder mogen. De ES1 red de 20 ook niet als de weg een beetje oploopt. Echt heuvel op moet ik zelfs mee steppen om niet om te vallen. Volgens de Nederlandse importeur heeft dat waarschijnlijk te maken met het feit dat ik een Chinese versie in huis heb.
De Ninebot die ik testte kwam uit China, waar hij de Ninebot No. 9 heet en slechts €300 kost exclusief inklaringskosten. Denk er wel om dat de step dan nog via de app unlocked moet worden om te kunnen gebruiken. Daar heb je een Chinees telefoonnummer voor nodig. En zo blijkt nu: die top van 20 km/u wordt dus bergop niet gehaald.
De topsnelheid is wat mij betreft een dealbreaker. Want als volwassen man word je nagekeken op een elektrisch stepje. Dan is het belangrijk dat je daarbij niet al te lang oogcontact hoeft te hebben met de medemens. Heb je lang genoeg oogcontact, dan voel je je naar mate de tijd verstrijkt een kleuter worden. Vlieg je met 30 km/u voorbij, dan denk je alleen maar "dit is de toekomst en ik maak er deel van uit". De ES2 met de extra accu kost €250 extra, maar dan heb je een heel ander apparaat.
<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{"image_style":"liggend","image_link":""}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="ba6a493b-eb54-4a33-93ad-b18a2b9f990d"></drupal-entity>
Op slot met een app
De boel op slot zetten gaat ook modern: met je app kun je de Ninebot locken. Wil iemand er op weg steppen, dan begint het apparaat te piepen. Het is vrij eenvoudig om hem op te tillen en mee te nemen daarentegen. Hoe lastig het is om de step dan te deblokkeren, durf ik je niet te vertellen. Maar goed, dan ben je hem al wel kwijt. Ik zou de ES2 met extra batterypack aanraden voor je stukje P+R naar je werk als dat niet meer dan 5 kilometer is én je geen grote tas mee hebt. Zet hem gewoon naast je bureau op je werk, ben je ook als eerste bij de lunch.
Lees ook: