Eerste indruk: Gazelle Cityzen T10

Eerste indruk: Gazelle Cityzen T10

12 december 2017 om 09:02
Laatste update: 26 april 2018 om 15:06

De populaire Gazelle Cityzen elektrische fiets heeft een update gehad. De nieuwe heeft een geïntegreerde accu en ziet er beter uit.

Wij hebben sinds vorig jaar in ons huishouden een Gazelle Cityzen Speed. Gekocht naar aanleiding van de test voor Bright. Hij bevalt nog steeds erg goed, al zijn er twee minpunten. Het is niet de mooiste fiets ter wereld én de helmplicht is super irritant. Ik reed daarom twee weken op de nieuwe Gazelle Cityzen die een stuk fraaier is én waar je geen helm op hoeft te dragen. Een eerste indruk.

Ontwerp

Wie de oude en de nieuwe Cityzen naast elkaar ziet, kan de overeenkomsten goed zien. Het frame komt grotendeels overeen, de Bosch-motor zit op dezelfde plek, de bagagedrager is van het type: geen vriendjes en vriendinnetjes achterop en remmen, bedieningsscherm en andere details zijn gelijk. Het grootste verschil is de onderbuis. Die heeft bij de oude Cityzen die wij rijden een accupack als een soort rugzakje. De nieuwe heeft een hogere onderbuis waarin de accu is geïntegreerd. Dat scheelt een slok op een borrel voor het uiterlijk. Om de boel visueel wat af te slanken heeft Gazelle er een paar kekke streepjes op geplakt. De fijnproever zal ook genieten van de manier waarop de bedrading in de buis verdwijnt. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="9cbb7a32-a857-40d1-bcd5-ccd913a2cf15"></drupal-entity>

To speed or not to speed

Het grootste verschil met de Cityzen Speed die wij rijden is dat deze reguliere e-bike het trappen ondersteunt tot 25 km/u. Sinds de helmplicht en de ridicule gedachte om Speed e-Bikes in steden van het fietspad te weren is het de vraag of een Speed Pedelec nog leuk is. Ik fiets graag tegen de 40 kilometer per uur, maar mijn vrouw fietst zelden harder dan 30. Deze goedkopere Cityzen zou dan een aardig alternatief zijn. 

Na een paar rondjes blijkt het ideaal ergens in het midden te liggen. 25 kilometer per uur voelt net iets te langzaam als je een Speed Pedelec gewend bent. Je hebt echt het gevoel kunstmatig tegen gehouden te worden als je met 26 kilometer per uur opeens de weerstand voelt verhogen. Wat mij betreft zijn er een paar opties: de boete riskeren op een Speed Pedelec of de beperking van deze fiets verwijderen, wat getuige deze video vrij simpel schijnt te zijn (allemaal op eigen risico natuurlijk).

Conclusie

De Cityzen is er in vier uitvoeringen: de C8+ (tot 25km/u, 8 versnellingen €3200), de T10 (tot 25km/u, 10 versnellingen, krachtiger motor, vering, €3400) en de Cityzen Speed (tot 45km/u, €4200) en Speed 380 (tot 45km/u​ NuVinci traploze versnelling, €4400) die elk tot 45 km/u trapondersteuning bieden. Wij testten de T10. Visueel is de nieuwe geïntegreerde accu een flinke verbetering ten opzichte van het vorige model en kan de Gazelle nu ook concurreren met knappe jongens als de Stromer e-Bikes. De fietsen zijn aan de prijs, maar dat zie je ook in de afwerking. Allemaal hebben ze bijvoorbeeld schijfremmen en het luxere Shimano-schakelwerk.

 

Lees meer over:

Deel via