Bright-autotester Rutger reed vier weken met de elektrische Kia e-Niro. Hij vindt dit de beste koop onder de elektrische auto's van dit jaar.
De Kia e-Niro is de halfbroer van de elektrische Hyundai Kona. Die auto verstootte vorig jaar de Nissan Leaf uit onze Bright Stuff-koopgids. Logisch, want voor 40.000 euro had je nu opeens een elektrische auto die voor de meeste automobilisten in elk denkbaar scenario bruikbaar is. Toegegeven: de twee dagen per jaar dat je op vakantie gaat, doe je daar ietsje langer over vanwege het snelladen om de 350 kilometer.
Maar als het hele jaar elektrisch rijden je vier uur kost op jaarbasis (die je deels terugverdient omdat je nooit meer bij de pomp staat, maar thuis laadt), dan kunnen we niet van een heel groot offer spreken.
De Kona had als voornaamste nadeel de beperkte kofferruimte. En juist die is bij de Kia e-Niro een stuk groter. 450 liter om precies te zijn: zelfs 70 liter meer dan de Volkswagen Golf.
Favoriet in middensegment
De e-Niro is dan ook onze favoriete nieuwe elektrische auto in dit middensegment. De Renault Zoe is met zijn 40 kWu accu, knappe ontwerp en lagere instapprijs ook nog steeds aantrekkelijk. Wie meer uitstraling en opties wil, betaalt bij en koopt een Tesla Model 3 of Model S. De e-Niro zal voor wie het kan betalen echter de meest compromisloze auto zijn van deze drie.
Op de achterbank zit je ruimer dan in de Zoe en de Model 3. Het infotainmentsysteem is goed en met Apple Carplay kun je dat ook nog eens volledig naar je hand zetten. Het Krell-audiosysteem levert lekker geluid, wat in een elektrische auto altijd een voordeel is omdat je de brom van een brandstofmotor niet hoort.
Zoals bij veel elektrische auto's wordt de prijs van de accu een beetje verdoezeld door hem vol te hangen met opties. Onze auto in de meest luxe uitvoering heeft verwarmde en gekoelde stoelen, stuurverwarming, adaptive cruise control, lane assist en zelfs de twee buitenste zitplaatsen op de achterbank zijn dan verwarmd.
Opladen thuis langzaam
Het opladen van de Kia behoeft nog wat uitleg. Want aan de ene kant is het mogelijk om bij snelladers 80 kW naar binnen te jassen (waardoor je zo'n 350 kilometer bereik in een uur toevoegt), maar thuis krijg je aan je eigen kastje maar 3,7 kW naar binnen, voor 18 kilometer bereik per uur.
Tenzij je een '1-fase 31A'-aansluiting thuis hebt (wat vrij zeldzaam is), wordt het bij reguliere laadpalen en thuisladen niet sneller dan dat. Ik ben nog niet tegen de beperking van die laadsnelheid aangelopen, want ik kom rond 17 uur thuis en vertrek de volgende ochtend om 7:30, waardoor de accu wel weer vol is na een rit. Maar het doet je afvragen waarom je niet thuis 3-fase kan laden.
In een donkere kleur is de Kia het fraaist, maar persoonlijk zou ik hem in de goedkoopste kleur bestellen om hem daarna bij een autowrapper af te leveren. Dat kun je hem helemaal naar eigen smaak inkleuren. Bij verkoop trek je alles er af en heb je een auto met een subliem nieuw lakje.
Komende maand: Audi E-Tron
Volgende maand rijden we bij Bright twee auto's in de Duurtest: de Peugeot 508 met een ouderwetse verbrandingsmotor én we krijgen de nieuwe Audi e-Tron een weekje mee.
Abonneer je op het Bright-kanaal op YouTube voor meer video's over elektrische auto's