Tips: zo vraag je geld voor apps terug

Tips: zo vraag je geld voor apps terug
2 april 2018 om 07:48
Laatste update: 3 april 2018 om 19:59

Veel apps voor Android en iOS kosten geld, maar soms vallen ze tegen. Dit moet je doen om je geld terug te vragen.


Als je online of in de winkel een product koopt en je komt er al snel achter dat het niks voor je is, kun je het meestal ruilen. Met apps kan dat ook, al zijn de voorwaarden net wat anders en zijn er meer stappen. We leggen het uit voor zowel de Google Play Store voor Android als de App Store voor iOS.

Play Store

In de Play Store kun je voor apps binnen 48 uur teruggave aanvragen. Dat gaat het makkelijkst via een speciale site van Google. Volg daarvoor de volgende stappen:

  • Ga naar play.google.com/store/account
  • Log in met het account waarmee de app gekocht is
  • Scroll naar de lijst met Bestelgeschiedenis; zoek de app waarvoor je geld terug wil vragen
  • Klik rechts van de bestelling op de drie verticale puntjes
  • Kies voor 'Een teruggave aanvragen'
  • Kies uit de lijst wat het probleem is, en omschrijf dat
  • Stuur de aanvraag in, en wacht op terugbetaling

Google zegt meestal binnen 15 minuten op verzoeken tot teruggave te reageren.

Wie na langer dan 48 uur besluit geld terug te vragen voor een app, moet volgens de voorwaarden van Google bij de ontwikkelaar van de app aankloppen. Voor die procedure is geen vast stramien, en dus is het aan de gebruiker om via de detailpagina van de app in de Play Store bij 'Aanvullende informatie' contact met de app-ontwikkelaar op te nemen. Ontwikkelaars hebben allemaal hun eigen beleid als het gaat om teruggave.

App Store

Apps uit de App Store kun je tot maximaal 14 dagen na aankoop 'ruilen'. Dat gaat het makkelijkst via een speciale site van Apple. Volg daarvoor de volgende stappen:

  • Ga naar reportaproblem.apple.com
  • Log in met het account waarmee de app gekocht is
  • Je krijgt een lijst met al je recente aankopen; zoek de app waarvoor je geld terug wil vragen
  • Druk op de knop 'Meld een probleem'
  • Kies uit de lijst wat het probleem is, en omschrijf dat
  • Stuur de aanvraag in, en wacht op terugbetaling

Het kan daarna een paar dagen duren voordat je daadwerkelijk je geld terugkrijgt. Apple bekijkt elk geval apart, zorg dus dat je wel een geldige reden opgeeft om de app te ruilen, bijvoorbeeld dat je de app niet wilde kopen, of dat de app niet doet wat je ervan verwacht had.

Let wel dat je de functie alleen in echte gevallen gebruikt. Wie apps koopt, gebruikt en zijn geld steeds terugvraagt wordt na een waarschuwing geblokkeerd, om misbruik te voorkomen. 

Meer tips? Like Bright op Facebook voor onze dagelijkse Bright Bits-tipvideo's.

Lees meer over:

Deel via