Duurtest Mercedes Benz EQA bright
Bright Duurtest

Duurtest Mercedes-Benz EQA: strakke bak, dure opties

11 juli 2021 om 13:23
Update: 19 juli 2021 om 10:56

Bright-autotester Rutger rijdt twee weken in de Mercedes Benz EQA, de kleinste elektrische Benz die je kunt kopen. Dit keer: de introductie.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.

Mercedes maakte met de EQC al z'n eerste elektrische SUV. Die was gebaseerd op de GLC, een flinke SUV met brandstofmotor. Dat recept herhaalt zich met deze EQA. Die is gebaseerd op de GLA, de kleinste SUV van de Duitse automaker.

Terwijl de Volkswagen-groep en Hyundai al toe zijn aan auto’s op een platform dat ontwikkeld is voor elektrisch rijden, bouwt Mercedes dus nog wagens met een “ouderwetse” basis. In de EQC merkte je dat aan de binnenruimte. In de EQA lijkt dat op het eerste oog mee te vallen, maar als je de centimeters en de liters gaat vergelijken met de concurrent, dan heb je voor een EV relatief weinig binnenruimte voor dit formaat auto.

Strak vormgegeven

Wat je wel hebt, is een slick vormgegeven bak. De EQA is ten opzichte van de GLA veel minder ruig geworden. De grill is dichtgesmeerd, de achterlampen fraaier geïntegreerd. Je moet echt twee keer kijken om te zien dat deze auto’s zo nauw met elkaar verbonden zijn.

De accu is maar liefst 80 kWu groot, maar gebruikt er netto 66,5 kWu van. Een serieuze veiligheidsbuffer, dus.

Dure opties, overactieve assistent

Prijzen beginnen bij 50.000 euro, maar wij rijden de Business Solution AMG-versie. Die kost 55K en met een paar serieuze opties zelfs 65K. De opties zijn niet goedkoop als er een ster op de neus staat. Rijassistentiepakket: dik 2000 euro. 20 inch velgen? 'Dat is dan 1450 euro, meneer.' Business Solution Plus (onder andere elektrisch verstelbare stoelen, keyless go) nog eens 4165 euro. Katsjing!

Het beveiligingssysteem heet trouwens Urban Guard (775 euro), wat ik als dorpsbewoner een dubieuze benaming vind.

Als je instapt voel je wel meteen dat je geld hebt uitgegeven. Onze EQA voelt het als je de deurgreep vastpakt en haalt de auto dan van het slot. De stoelen zijn alle kanten op te verstellen. Het dashboard bestaat uit twee grote schermen.

Het stemcommando 'hé Mercedes' maakt altijd een vrouwtje wakker dat heel aardig Nederlands verstaat. Overigens reageert ze ook vaak op de radio of als je 'gefeliciteerd' zegt. Of Enschede of Deventer.

Tesla, Ford en Volvo

De Mercedes EQA neemt het op tegen de Tesla Model Y, de Ford Mustang Mach E en de Volvo XC40 P8.

Wij testen hem twee weken om uit te vogelen of hij de concurrentie aankan.

Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.