Duurtest Renault Scenic: brengt je aan het twijfelen
Onze autotester Rutger reed al met de Renault Scenic tijdens de persintroductie. Maar daar hoef je geen kinderen weg te brengen, bagage mee te nemen of ook maar zelf je navigatie in te stellen. Nu is hij 3000 kilometer onderweg voor een echte test. Hoe goed is deze auto offline?
Hoewel er hard gewerkt wordt aan de digitale diensten, zoals de app van een nieuwe auto, zijn die zelden onderdeel van de testervaring. Zo heb je bij deze Scenic bijvoorbeeld beide sleutels nodig om je telefoon als sleutel in te stellen, en dus kun je sommige dingen niet testen die de reguliere eigenaar wel meemaakt. Bij deze testauto heb ik volledige toegang tot de app gekregen én kon ik alle diensten uitgebreid testen tijdens onze testrit.
De app is wat beperkt in mogelijkheden. Je kunt hem niet als sleutel gebruiken, maar je kunt zelfs de deuren niet op slot zetten met de app. Voorverwarmen kan wel en checken hoe het met het laden gaat ook. Je kunt ook zien waar de auto is op de kaart, je kunt zelfs een route plannen, maar die naar de auto sturen gaat niet. Ook weet de app in dit tabblad opeens niet meer hoeveel procent accu je auto nog heeft. Het voelt allemaal nog net niet af vanuit het perspectief van service-design.
Zou 'm toch zo willen
Ergerlijker is dat in de drie weken dat ik de auto nu test, er al twee keer een storing is geweest waardoor ik geen internet in de auto had of de auto niet met de app kon benaderen om te zien hoe het met de lading stond. Nu kan ik pech hebben gehad, en komt dit normaliter niet voor. Maar het brengt me wel wat aan het twijfelen over de betrouwbaarheid.
De Kia Niro EV die ik privé rijd zou ik in willen ruilen voor deze auto als er minder van dit soort kleine onvolkomenheden zijn. Het navigatiesysteem van de Niro is minder vlot en ziet er minder fraai uit, maar het werkt wel altijd vlekkeloos. Dat ik de Kia er bijna voor in zou ruilen is overigens een flink compliment voor de Scenic. Het enige serieuze nadeel aan de Koreaan is namelijk dat hij maar met 80 kW kan snelladen.
De Scenic doet dat met 150 kW en ik vind hem fraaier om te zien van buiten, maar vooral van binnen. Hij is ruimer bovendien en het enige nadeel dat ik kan zien ten opzichte van de Niro is dat hij geen frunk heeft voor je laadkabels. Nog een paar honderd kilometer naar huis de komende dagen en wellicht dat ik dan om ben.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.