Nieuwe accu's voor elektrische auto's gaan veel langer mee dankzij deze doorbraak
Wetenschappers van het Amerikaanse Argonne National Laboratory hebben een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van betere accu's voor elektrische auto's. Ze ontwikkelden een nieuwe techniek waardoor accu's nauwelijks capaciteit verliezen, zelfs na langdurig gebruik.
Met de nieuwe techniek blijft maar liefst 98 procent van de oorspronkelijke capaciteit behouden nadat de accu 500 keer is opgeladen en ontladen. Dat betekent dat de actieradius van een elektrische auto of een smartphone veel minder snel achteruit gaat dan momenteel het geval is.
Het geheim zit hem volgens het laboratorium in een nieuwe opbouw van de positieve pool (kathode) van de lithium-ion accu. De onderzoekers hebben een systeem bedacht waarbij de samenstelling en structuur van het materiaal geleidelijk verandert van binnen naar buiten. De buitenkant is wat rommeliger opgebouwd, waardoor die minder snel beschadigd raakt. De binnenkant heeft daarentegen een nette structuur die zorgt voor een vlotte doorstroming van elektrische lading.
10 keer minder kobalt
In deze nieuwe accu's is daarnaast veel minder kobalt nodig, een zeldzaam en kostbaar materiaal dat voor vervuiling zorgt wanneer het wordt gewonnen. Waar kathoden in oude accu’s nog 10 tot 20 procent kobalt bevatten, is dat in het nieuwe ontwerp teruggebracht tot 2 procent. De onderzoekers willen dit zelfs nog verder verlagen naar 1 procent. De innovatie maakt de batterijen niet enkel beter voor het milieu, maar ook goedkoper.
Uitvoerig getest
De nieuwe technologie is uitvoerig getest in verschillende onderzoekscentra. Daarbij werd niet alleen gekeken naar de levensduur, maar ook naar de hittebestendigheid. Volgens de onderzoekers is die aanzienlijk verbeterd vergeleken met de huidige generatie accu’s.
Het Amerikaanse lab heeft inmiddels een patent aangevraagd op het productieproces van de accu’s.
Lees meer over energie en abonneer je op onze nieuwsbrief.